Teaterhögskolan

SKR001 Kropps- och rörelselära I 5.0 poäng

Scenframställning

Skådespel / lp 1-4

Kursplanen är preliminär och kommer att fastställas inför hösten 2001.

Antagen till Skådespelarprogrammet

Målet med kursen är att studenten skall
- väckas till nyfikenhet på den egna kroppen, dess fysiska resurser och möjligheter.
- förstå kroppens behov av såväl stimulans som återhämtning.
- påbörja arbetet med att skapa egna metoder för utvecklande samt underhåll av sin fysiska/mentala hälsa.

Kursen omfattar
Moment 1: Anatomi - skelett, muskler, blodomlopp, nervsystem, inre organen etc.
Fysiologi - sinnesorganen, rörelseapparaten, näringslära, kroppens energikällor/energiflöden etc.
Träningslära - uppvärmning, stretching, rörlighetsträning, konditionsträning, styrketräning, koordination, rytmik etc.
Egen vård / Hälsa - mentala inställningens påverkan på hälsan, balans på in- och uttag av energi, avslappning, massage, akutvård etc.
Moment 2: Utveckling av fysiska prestationsförmågan med betoning på rytm och fri andning i rörelsen. Metoder för inlärning applicerat på dans, akrobatik, boxning etc.
Moment 3: Målbildsträning med analys av nulägesstatus, personliga mål och systematisering av problemställningar.

Undervisningen sker i hel- och halvklass och fordrar obligatorisk närvaro. Praktiska övningar inom- och utomhus varvas med föreläsningar och diskussioner. Projektuppgifter ingår.

För godkänt på kursen fordras godkänd på samtliga delmoment och godkänd skriftlig tentamen. Delmomenten examineras via praktiska övningar och/eller enskilda skriftliga rapporter. Kursens betygskala: U, G. Frånvaro om 20% eller mer på enskilt moment innebär underkänt.
Examinator Tore Elisasson, adjunkt.

Kropps- och rörelselära I, tentamen 1.0poäng
Kropps- och rörelselära I, projektarbete 4.0poäng

Wirhed, R. Anatomi och rörelselära inom idrotten, Samspråk Förlagsaktiebolag, 1982, 103 s.
Dropsy, J. Leva i sin kropp, Natur och Kultur , 1987/91, 198 s.
SISU böcker, Fysisk träning, Skogs Grafiska AB, 1994, 62 s.