Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSS688 Den moderna ungdomsromanen II 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Litteraturvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Monica Nordström Jacobsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-12-10.



FÖRKUNSKAPSKRAV
KSS666 eller motsvarande

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall studenten
- ha utvidgad beläsenhet vad gäller den nyare ungdomslitteraturen (1995 och framåt) både vad gäller svensk och utländsk litteratur
- ha orienterat sig gällande aktuell forskning och forskningsmetodik på ungdomslitteraturens område
- ha utvecklat sin förmåga till litterär analys
- ha fördjupat sina kunskaper gällande ungdomsromanen ur ett didaktiskt perspektiv


INNEHÅLL
I kursen läses 20-25 ungdomsromaner. Studenterna förväntas vara aktiva vid valet av repertoar såväl när det gäller fack- som skönlitteratur. Den analytiska förmågan tränas genom olika modeller för litteratursamtal där studenten kan fungera såväl som samtalsledare som samtalsdeltagare. Kursens facklitteratur ger insikter om den aktuella forskningssituationen inom området ungdomslitteratur. Ungdomslitteraturens användningsmöjligheter i olika undervisningsämnen - inte bara svenska - uppmärksammas.

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier och enskilda studier. Grupparbeten kan förekomma.



EXAMINATION
Muntliga och skriftliga kursuppgifter.


KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Den moderna ungdomsromanen 5.0poäng

LITTERATUR
Facklitteratur:
Nedanstående lista är att betrakta som preliminär. Förändringar kan göras efter överenskommelse mellan studenter och lärare.

Andrae, Marika (2001). Rött eller grönt? Flicka blir kvinna och pojke blir man i B. Wahlströms ungdomsböcker 1914-1944. Uppsala: Univ.2001. ISBN 91-32-32610-6
Bergstrand Ulla & Nikolajeva, Maria (1999). Läckergommarnas kungarike: om matens roll i barnlitteraturen. Stockholm: JINAB. ISBN: 91-973147-4-9
Berseth Nilsen, Kaj (m fl). Att möta texten. Litteraturteori och textanalys ur fyra perspektiv. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61801-8.
Flatekval, Eli (red) (1999). Förankring och förnyelse: nordiska ungdomsromaner inemot år 2000. Stockholm: Gleerup. ISBN: 91-40-63205-9¤
Graumann, Brita (2000). Böcker för dej som är tjej: kommenterade lästips. Lund: Bibliotekstjänst. ISBN: 91-7018-462-3
Kjersén Edman, Lena (2000). Författare för dig som är ung. Lund: Bibliotekstjänst. ISBN: 91-7018-463-1
Löfving, Helena (2000). De Andra i barn- och ungdomslitteraturen: framställningen av invandrare i böcker utgivna 1998. Borås: Högskolan i Borås.
Palmenfelt, Ulf (red) (2000), Barnkulturforskning i Norden. Åbo:NNF. ISBN: 952-12-0392-7
Rönström, Thomas (red) (2000). Läsglädje i Norden: barn- och ungdomsböcker på åtta språk. Köpenhamn: NORDBOK. ISBN: 92-893-0410-3
Trites, Roberta Seelinger (2000). Disturbing the universe: power and repression in adolescent literature. Iowa City: University of Iowa Press. ISBN: 0-87745-732-8

Skönlitteratur: 20-25 titlar väljes i samråd mellan studenter och lärare.


Senast reviderad litteratur: 2001-12-10

Kontaktperson: Monica Nordström-Jacobsson

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17