Institutionen för språk och litteratur

KSS664 Tyska - Die deutschsprachigen Länder 5.0 poäng

Tyska

Britt-Marie Yttling Fink Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionsstyrelsen för kommunikation och språk 1998-02-18. Senast reviderad 2001-11-27

Standardbehörighet C2.

Kursen syftar till att ge kunskaper om de tyskspråkiga länderna och kulturella skillnader mellan dessa länder och Sverige.

I kursen ingår historia, geografi och samhällsförhållandena, varvid tonvikten kommer att läggas vid det senaste århundradet. Kursen ges på tyska.

Kursen förutsätter att den studerande kan avsätta cirka 10 timmar i veckan. En del av tiden utgörs av schemalagd undervisning, resterande tid är avsedd för självständigt arbete. Undervisningen sker dels i form av föreläsningar och diskussioner, dels arbetar studerande självständigt, enskilt eller i grupp. Moderna medier kommer att utnyttjas så mycket som möjligt.

Muntlig redovisning av individuella arbeten om ett ämne relaterat till de tyskspråkiga länderna (på tyska) (2 p), muntlig och/eller skriftlig tentamen (2 p), aktivt deltagande i undervisningen
(1 p).

Varje moment/prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Sammanfattningsbetyget över hela kursen är antingen VG eller G. För VG krävs att minst 3 poäng av kursens 5 poäng erhållit betyget VG, vari betyget i aktivt deltagande ska ingå. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas förnyat prov efter några veckor. Den som har godkänts i tentamen får ej undergå förnyat tentamen för högre betyg.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Die deutschsprachigen Länder 5.0poäng

Meddelas av läraren.
Kopierat material tillkommer.

Senast reviderad litteratur: 2000-10-09

Referenslitteraturlista tillhandahålls av läraren.

Kontaktperson: Britt-Marie Yttling Fink