Institutionen för språk och litteratur

KSS622 Finska A I 10.0 poäng

Finska

Leena Hamberg Univ adj

Kursplanen är fastställd vid Institutionen för Kommunikation och språk 1994-06-28.
Senast reviderad 2000-02

Grundläggande behörighet.

Kursens mål är att ge grundläggande praktiska färdigheter i finska och teoretiska kunskaper om språket, varvid tyngdpunkten läggs vid det talade standardspråket.

Kursen är uppdelad i tre huvudmoment. Innehållet vävs dock till stora delar samman. Moment 1 och 2 läses parallellt.

Moment 1. Lingvistik och språklära (4 poäng)
Lingvistikens grundläggande begrepp och terminologi med huvudvikt vid traditionell finsk grammatik. Genomgång av de centrala delarna av böjningsläran och det viktigaste om satsläran. Kontinuerlig bedömning av grammatikövningar. Momentet avslutas med ett skriftligt prov.

Moment 2. Muntlig språkfärdighet (3 poäng)
Uttalsövningar, träning i att förstå och använda finska i enklare talsituationer.
Kontinuerlig bedömning av hörförståelse och muntliga uppgifter.

Moment 3. Skriftlig språkfärdighet (3 poäng)
Skriv- och översättningsövningar med anknytning till grammatiken och ett växande ordförråd.

Moment 1. Föreläsningar och övningar, genomgång av hemuppgifter,
Moment 2. Parövningar och gruppövningar.
Moment 3. Övningar på lektionerna och genomgång av hemuppgifter.

Moment 1. Kontinuerlig bedömning av grammatikövningar. Momentet avslutas med ett
skriftligt prov.
Moment 2. Kontinuerlig bedömning av hörförståelse och muntliga uppgifter.
Moment 3. Kontinuerlig bedömning av de skriftliga uppgifterna. Momentet avslutas med ett skriftligt prov.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Skriftlig språkfärdighet 3.0poäng
Muntlig språkfärdighet 3.0poäng
Lingvistik och språklära 4.0poäng

Haapakoski, A. Koski, S. & Välkesalmi, M., Huomenta Suomi. 6. muuttamaton painos. Painatuskeskus Oy, Helsinki 1993.
Hämäläinen, E., Aletaan! Suomen kielen oppikirja vastaalkajille. 8. painos. Julk. Helsingin yllopiston suomen kielen laitos. Hakapaiono Oy, Helsinki 1994.
Hämäläinen, E. & Bessonoff, S-M., Harjoitellaan! Lisäharjoituksia Aletaan! -kirjan. 2. painos. Julk. Helsingin yllopiston suomen kielen laitos. Helsingin yllopiston suomen kielen laitos. Hakapaino Oy, Helsinki 1992.
Hämäläinen, E. Lehikoinen, L. & Steadman, D., Aletaan! Jatketaan! Sanasto - Vocabulary. 2. painos. Julk. Helsingin yllopiston suomen kielen laitos. Hakapaino Oy, Helsinki 1992.
White, L., Suomen kielioppia ulkomaalaisille. Oy Finn Lectura Ab. Loimaan Kirjapaino Oy 1993.

Material vid kursstarten tillhandahålls av institutionen. Vid behov ytterligare textläsning enligt överenskommelse med läraren.

Kontaktperson: Leena Hamberg