Institutionen för språk och litteratur

KSS619 Svenska som andraspråk A 20.0 poäng

Svenska som andra språk

kvartsfart / Lp 1-4+1-4

Ann-Mari Bergkvist Univ adj

Fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 940609 senast reviderad
2000-12-04.

Grundläggande behörighet

Kursen syftar till:
- att ge grundläggande ämnesteoretiska kunskaper i svenska som andraspråk,
- att anlägga didaktiska aspekter på undervisningen i svenska som andraspråk.

Moment 1. Migration och kulturmöten, 4 poäng.
Momentet ger kunskap om Sveriges inhemska minoriteter och om olika invandrargrupper i Sverige. Orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrings- och minoritetspolitik. Dessutom grundläggande värderingar ur religiöst och etniskt perspektiv. Kulturmöten och framtidsperspektivet. Invandrares och minoriteters sociala och psykologiska situation. Introduktion i svenska språket ur invandrarperspektiv.

Moment 2. Fonetik, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om talets produktion, akustik och perception samt om svenskans ljudsystem, uttal och prosodi. Svenskans fonologi i ett språktypologiskt och kontrastivt perspektiv med tyngdpunkt på svårigheter i svenskan för invandrare. Övning ges i att analysera och bedöma invandrares språkproduktion.

Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om svensk grammatik och språkanvändning. Svenskans struktur behandlas i ett språktypologiskt och kontrastivt sammanhang. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sådana företeelser som brukar vålla problem vid invandrares inlärning av svenska.

Moment 4. Andraspråksinlärning, 5 poäng.
Momentet ger grundläggande kunskaper om förstaspråksinlärning och om olika teorier och modeller för andraspråksinlärning hos barn och vuxna. I samband därmed belyses tvåspråkighetens pedagogiska konsekvenser. Momentet innehåller också det didaktiska perspektivet på andraspråksinlärning.

Moment 5. Projektarbete, 1 poäng.
Momentet syftar till att ge övning i att tillämpa de kunskaper och färdigheter som in-hämtats i de övriga momenten genom att den studerande ensam eller i grupp gör en undersökning som rör frågeställningar och problem förknippade med svenska som andra språk. Förslag till ämne ges under kursen.

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Aktivt deltagande fordras och närvaro är därför obligatoriskt.

Examination sker i form av fortlöpande bedömning under kursens gång samt skriftliga prov på moment 1 - 4. Skriftlig dokumentation av grupparbete i moment 1 och projektarbete i moment 5. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Migration och kulturmöten 4.0poäng
Andraspråksinlärning 5.0poäng
Grammatik och språkanvändning 5.0poäng
Projektarbete 1.0poäng
Fonetik 5.0poäng

Moment 1. Migration och kulturmöten, 4 poäng.
Hyltenstam, K (red) (1999) Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsperspektiv.
Studentlitteratur. ISBN 91-44-00777-9. (Läses enligt överenskommelse).
Statens invandrarverk (1996) Rasismens varp och trasor. SIV.
Kopierat material tillkommer.

Moment 2. Fonetik, 5 poäng.
Andersson, A-B (1981) Diktamensundersökning. I: Tingbjörn, G & Andersson, L-B. Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. Stockholm: Liber (Tillhandahålls av institutionen).
Bannert, R (1987) Ordstruktur och prosodi. I: Hyltenstam, K (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber (Tillhandahålls av institutionen).
Bannert, R (1990) På väg mot svenskt uttal. Lund: Studentlitteratur.
Elert, C-C (1995) Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Gårding, E (1977) Talet. I: Pettersson/Badersten. Språk i utveckling. Lund: Liber läromedel. (Tillhandahålls av institutionen).
Kopierat material tillkommer

Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng.
Ekerot, L-J (1995) Ordföljd, Tempus, Bestämdhet. Föreläsningar om svenska som andraspråk. Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-51785-8.
Holm, L & Larsson, K (1980 eller senare) Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3.
Liljestrand, B (1993) Så bildas orden. Handbok i ordbildning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Brodow B m fl: Retroriken kring grammatiken, Lund 2000: Studentlitteratur
Teleman (1992), (artikel) "grammatik" i Nationalencyklopedin.
Viberg, Å & Ballardini, K & Stjärnlöf, S (1986) Svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN 91-27-50149-3.
Ytterligare en grammatik väljs ur referenslistan.
Kopierat material tillkommer.

Moment 4. Andraspråksinlärning, 5 poäng.
Hultinger, E-S & Wallentin, C (red) 81996) Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00208-4.
Hyltenstam, K (red) (1996) Tvåspråkighet med förhinder? Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61441-1.
Lightbown, P M & Spada, N (1999) How languages are learned. Oxford University Press. ISBN 0-19-437000-3.
Skolverket (1999) Att undervisa elever med Svenska som andraspråk - ett referensmaterial. ISBN 91-89313-10-0.
Kopierat material tillkommer.

Moment 5. Projektarbete, 1 poäng.
Svenska skrivregler (2000) utgivna av Svenska Språknämnden Liber.

Senast reviderad litteratur: 2000-12-04

Kontaktperson: Ann-Mari Bergkvist