Institutionen för språk och litteratur

KSS616 Skapande svenska A 20.0 poäng

Svenska

Sven Nyberg Univ adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1993-09-14 senast reviderad 2001-05-14

Grundläggande behörighet. Urval görs av examinator efter bedömning av bifogad fiktionstext

Kursen syftar till att utveckla förmågan att på ett levande och personligt sätt uttrycka tankar och känslor i skrift

Moment 1. Egen litterär produktion och textdiskussion, 14 poäng
Kursen innehåller framför allt skrivövningar i olika fiktionsgenrer som dikter, prosa- berättelser och korta dramatiska texter. Diskussioner av deltagarnas texter ges stort utrymme. Arbetet är mera inriktat på den skapande processen än på färdiga produkter
Moment 2. Orientering om litteraturens och författandets villkor, 6 poäng
För att ge deltagarna perspektiv på det egna skrivandet innehåller kursen en orientering om villkoren för det litterära skapandet. Därvid ingår
- litteraturseminarier (handbokslitteratur + skönlitteratur)
- författarbesök
- skrivarverksamhet i Norrbotten
- litteraturen i samhället

Under läsåret ordnas åtta sammankomster om vardera tre dagar på kursorten. Undervisningen består av skrivövningar, textdiskussioner, föreläsningar av gästande författare samt seminarier kring litteraturteoretiska frågor

För att bli godkänd krävs aktivt deltagande i undervisningen och fullgjorda skrivupp-
gifter

Orientering om litteraturens och författarens villkor 6.0poäng
Egen litterär produktion och textdiskussion 14.0poäng

Facklitteratur
Augustsson, Lars Åke, Att skriva romaner och noveller, Ordfronts förlag, Stockholm 1993.
Hägg, Göran, Författarskolan, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1993.
Johansson, Peter Gustav, Det sjunkna alfabetet, Natur och Kultur, Stockholm 1996.
Lagercrantz, Olof, Om konsten att läsa och skriva, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1985.
Nyberg, Sven, "Liten lathund för textdiskussioner", i Alla har var sitt moln, Utbildningsradions förlag, Stockholm 1992. Stencil, tillhandahålles av inst.
Ramnefalk, Marie Louise, Författaren, världen språket. Essäer om litteratur och skrivande, Ordfronts förlag, Stockholm 1996.
Selling, Bernard, Ämne: Mitt liv, Svenska Förlaget, Stockholm 2000.
Söderblom, Staffan, Diktens tal, Bonniers, Stockholm 1996.

Skönlitteratur
Ahlin, Lars, "Kommer hem och är snäll" ur novellsamlingen Inga ögon väntar mig (1994). Stencil, tillhandahålles av inst. Läses i anslutning till Augustssons bok.
Lagerlöf, Selma, Kejsaren av Portugallien (1914). Läses i anslutning till Augustssons bok.
Lindgren, Astrid, Mio min mio (1954). Läses i anslutning till Häggs bok.
Lindgren, Torgny, Ormens väg på hälleberget (1982). Läses i anslutning till Häggs bok.
Niemi, Mikael, Populärmusik från Vittula, Norstedts förlag, Stockholm 2000.
Pettersson, Anders, "En teori om litteratur och litteraturupplevelse", Edda 2/1998, s. 116-128. Wahlström & Widstrand, Stockholm 1985.
Svarta madonnan. 29 västerländska noveller, (urval av Vivi Edström och Per-Arne Henricson) Bonniers, Stockholm 1995.
Svensk dikt från trollformer till Frostenson, en antologi sammanställd av professor Lars Gustafsson, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1995.
Söderberg, Hjalmar, Doktor Glas (1905). Läses i anslutning till Häggs bok.

Senast reviderad litteratur: 2001-05-14

Referenslitteraturlista tillhandahålls av läraren