Institutionen för språk och litteratur

KSS036 Tyska för programstuderande 4.0 poäng

Tyska

Katja Merkle Söderholm Univ adj

Kursplanen är fastställd av institutionsstyrelsen för kommunikation och språk 1998-10-14.
Senast reviderad 2000-02

Standardbehörighet C2.

Att öva upp de studerandes allmänna tyska språkfärdigheter inför det växande behovet av språkutbildad arbetskraft inom industri och näringsliv.

Studenternas förmåga att läsa och skriva texter, att förstå talad tyska och att uttrycka sig
muntligt tränas. Tematiskt är kursen koncentrerad på områden som har med näringslivet att göra, samtidigt som studenterna ska få inblick i förhållandena i de tyskspråkiga länderna.

Undervisningen består till största delen av lektioner som bygger på aktivt deltagande från den studerandes sida, därför är deltagande obligatoriskt. Olika former av par- och gruppövningar förekommer.

Tentamen: skriftligt prov där den aktiva och/eller passiva behärskningen av det tyska
språket testas. Övrigt: här ingår betyg för fullgörandet av muntliga och skriftliga uppgifter samt en kontinuerlig examination under lektionerna.

KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Övrigt 2.0poäng

Becker, Braunert, Eisfeld. Dialog Beruf 1. Max Hueber Verlag. ISBN 3-19-001590-2
+ Arbeitsbuch, ISBN 3-19-011590-7.
Kopierat material kan tillkomma.

Referenslitteraturlista tillhandahålls av läraren.

Kontaktperson: Katja Merkle Söderholm