Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP615 Läs- och skrivutvecklande undervisning 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Bo Renberg Adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-11-07.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarexamen. Kursen vänder sig till behöriga och verksamma lärare i år 1-12

SYFTE/MÅL
Kursen syftar till att de deltagande lärarna ska
-utveckla sin kunskap om och förståelse för läs- och skrivprocessens betydelse för elevers lärande och utveckling
-utveckla sin förmåga att tillämpa en medvetet språkutvecklande undervisning i sin egen lärarpraktik och i samverkan med andra


INNEHÅLL
Moment 1. Läs- och skrivprocessen i teori och praktik (2 poäng)
Skrivarverkstad, seminarier
Moment 2. Projektarbete (3 poäng)



UNDERVISNING
Skrivarverkstad, seminarier, projektarbete



EXAMINATION
Genomförda praktiska övningar, aktivt deltagande i seminarier, godkända skriftliga och muntliga uppgifter
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Litteraturen bestäms i samråd med kursdeltagarna - merparten med anknytning till undervisning och intresseinriktning

Förslag:
Att växa med språk och litteratur, Svensklärarföreningens årsskrift 2000.

Björk, Lennart & Blomstrand, Ingegerd (1994), Tanke- och skrivprocesser. Lärarbok. Lund: Studentlitteratur.
Björk, Lennart & Blomstrand, Ingegerd (1994), Tanke- och skrivprocesser. Skrivkurs för gymnasiet. Lund: Studentlitteratur.
Björk, M. & Liberg C. (1996), Vägar in i skriftspråket. Tillsammans och på egen hand. Stockholm: Natur och kultur.
Björk, M., Liberg C. & Sandberg, I. (1995), Vi läser och skriver tillsammans. Språkutvecklande arbete för den tidiga läs- och skrivundervisningen. Handbok. Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91-27-73160-X.
Burholm, Annika (2000), Den åttonde dvärgen - en bok för skrivare som söker sina historier. Podium.
Clod, Bente (1987), Skriv - en bok om att skriva. Stockholm: Alfabeta Bokförlag AB. ISBN 91-77-12967-7.
Dysthe, Olga (1996), Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61631-7.
Elbow, Peter (2000), Everyone Can Write. Towards a Hopeful Theory of Writing. New York: Oxford University Press. ISBN 01-95-10416-1.
Hammarén, Maria (1995), Skriva - en metod för reflektion. Stockholm: Utbildningsförlaget Brevskolan. ISBN 91-57-44388-2.
Larsson, Kent (1984), Skrivförmåga. Studier i svenskt elevspråk. Malmö: Liber Förlag.
Larsson, Kent (1995), Den skrivande människan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-60391-6.
Lendahl, B. & Runesson, U. (red) 1995, Vägar till elevers lärande. Lund: Studentlitteratur
Lindqvist, Karl & Norin, Elisabet (2000), I textens rum - om konsten att skriva. Jönköping. Brain Books AB.
Lindö, Rigmor (1998), Det gränslösa språkrummet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48231-0.
Linell, Per (1982), Människans språk. En orientering om språk, tänkande och kommunikation. Upplaga 2:3. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Malmgren, Gun & Sandqvist, Carin (red.) 1991, Skrivpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33071-5.
Mehlum, Anders (1995), Skrivundervisning. Mellan styrning och frihet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-47661-2.
Molloy, Gunilla (1996), Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61861-1.
Johansson, Hans (1993), Elever skriver och lär. Exempel på utvecklande arbetsformer i klassrummet. Stockholm: Bonniers. ISBN 91-62-20598-6.
Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red) 1989, Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Strömquist, Siv (1988), Skrivprocessen. Teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-26532-8.
Strömquist, Siv (1989), Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups Förlag. ISBN 91-40-63411-6.
Strömquist. Siv (1988), Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur.
Säljö, Roger (2000), Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Bokförlaget Prisma

07

Senast reviderad litteratur: 2001-11-07

Kontaktperson: Bo Renberg

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17