Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP411 Att läsa skönlitteratur 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Litteraturvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Eric Johannesson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-06-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs ska studenten ha grundläggande kunskap om
-litteraturvetenskapliga begrepp
-litterära analysmetoder
-litterära genrer
-myter och myters betydelse

Studenten ska också ha utvecklat sin förmåga
-att förstå och analysera skönlitteratur

Studenten ska ha studerat och fått insikt i
-litteraturdidaktiska frågeställningar


INNEHÅLL
Kursen ger en introduktion till litteraturvetenskapens grundläggande begrepp och till litterär analys genom teori, olika exempel på texttolkning och analysövningar. Grunddragen i litteraturens formvärld inom lyrik, epik och dramatik presenteras. Olika sätt att läsa och förhålla sig till skönlitteratur behandlas. Myter och äldre berättelsestoff studeras, däribland antik och fornnordisk mytologi och Bibeln. Kursen behandlar praktisk litteraturundervisning i grundskola och gymnasieskola. Läsgrupper etableras.



UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier, enskilda studier och grupparbete.



EXAMINATION
Muntliga och skriftliga kursuppgifter
Studiesammanfattning
Portföljpresentation

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Att läsa skönlitteratur 5.0poäng

LITTERATUR
Brodow, Bengt (1996), Perspektiv på svenska, I-II. Solna: Ekelunds. ISBN 91-7724-733-7 och 91-7724-734-5.
Chambers, Aidan (1998), Böcker inom oss - om boksamtal. Ny utg. Stockholms: Norstedts. ISBN 91-29-64542-5.
Elleström, Lars (1999), Lyrikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00805-8.
Nikolajeva, Maria (1998), Barnbokens byggklossar. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00511-3.
Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red.), (1989), Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Sjöberg, Birthe (1999), Dramatikanalys. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00803-1.
Skardhamar, Anne-Kari (1994), Litteraturundervisning i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46311-1.
Ett par romaner (efter överenskommelse med kursledaren)
Bibeln
Textkompendium


Senast reviderad litteratur: 2001-06-15

Kontaktperson: Eric Johannesson

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17