Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP410 Språkutveckling och språkanvändning 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
G Hallström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-06-15

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs ska studenten ha grundläggande kunskap om
-barns språkutveckling
-språkutveckling under skoltiden
-skrivprocessen
-talprocessen
-samtalsanalys
-språklig variation
-svenskämnets didaktik

Studenten ska också ha utvecklat sin egen språkförmåga genom
-läsning av fack- och skönlitteratur
-skrivande av fiktions- och faktatexter
-berättande, offentligt talande och samtalande

Studenten ska ha studerat och blivit förtrogen med
-gällande läroplan och kursplaner i svenska
-ordlistor, ordböcker och skrivregelsamlingar



INNEHÅLL
Språkutveckling (2 p):
Innebörden i begreppen språkförmåga och språkutveckling utreds. Barns språkutveckling och olika teorier om skriftspråksinlärning studeras. Under den verksamhetsförlagda utbildningen observeras och undersöks särskilt elevernas läs-, tal- och skrivutveckling. Ett didaktiskt utvecklingsarbete genomförs.
Tal- och skrivprocessen (2 p):
Studentens egen språkförmåga övas genom särskilda skriv- och talövningar. Didaktiska aspekter kopplas naturligt till de olika övningarna
Språklig variation och ordbokskunskap (2 p):
Språklig variation, d v s sociala, regionala, åldersmässiga och könsmässiga skillnader uppmärksammas och diskuteras. Olika hjälpmedel (ordböcker, ordlista, skrivregelsamling) aktualiseras.
Verksamhetsförlagd utbildning (1 p)

Kursen innehåller också informationssökning och bibliotekskunskap.


UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier. Handledning under den verksamhetsförlagda utbildningen.



EXAMINATION
Hemuppsats om barns språkutveckling
Tal- och skrivprocessuppgifter
Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter
Redovisning av egen skolforskning/småforskning
Studiesammanfattning
Portföljpresentation

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Verksamhetförlagd ubildning 3.0poäng
Språklig variation och ordbokskunskap 2.0poäng
Tal- och skrivprocessen 3.0poäng
Språkutveckling 2.0poäng

LITTERATUR
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1996), Vägar in i skriftspråket. Stockholm: Natur och Kultur. ISBN 91-27-64964-4
Brodow, Bengt (1996), Perspektiv på svenska, del I och II. Solna: Ekelunds.
ISBN 91-7724-733-7 och 91-7724-734-5
Håkansson, Gisela (1998) Språkinlärning hos barn. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00865-1
Kotsinas, Ulla-Britt (1996) Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. ISBN 91-7382-738-X
Larson & Nauclér & Rudberg (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-35981-0
Melin, Lars & Lange, Sven (1989), Läsning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-23302-7
Molloy, Gunilla (1996) Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-61861-1
Norrby, Catrin (1996) Samtalsanalys. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00105-3
Sandqvist, Carin (red.) & Teleman, Ulf (red.) (1989), Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9
Strömqvist, Siv (1996), Talarskolan. Lund: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3
Stömqvist, Siv (1989), Skrivlära. Malmö: Liber. ISBN 91-40-60928-6

Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (2000) Liber AB.
ISBN 47-04974-X
Kompendier
Ordlistor och ordböcker


Senast reviderad litteratur: 2001-06-15

Kontaktperson: Gunnel Hallström

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17