Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP337 Svenska IV 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Rune Westerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-06-28.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kursen KSP333 eller motsvarande

SYFTE/MÅL
Studenten skall efter avslutad kurs
-ha fördjupad kunskap om det svenska språkets struktur och funktion i olika språksituationer
-ha kunskap om barns och ungdomars läs- och skrivutveckling
-ha kännedom om de centrala begreppen och metoderna inom textbeskriv-
ningens område


INNEHÅLL
Moment 1-3 Svenskämnets didaktik
Moment 1. Språkbeskrivning (6 poäng)
Allmän och svensk fonetik
Traditionell och modern språkbeskrivning
Ordbildnings- och ordböjningslära
Syntax
Semantik och pragmatik
Moment 2. Läs- och skrivutveckling (2 poäng)
Moment 3. Textanalys (2 poäng)



UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning och fältstudier. Viss del av undervisningen kommer att ske via distansöverbryggande teknik.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga prov och/eller inlämningsuppgifter i varje moment, fortlöpande bedömning och seminarieuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Textanalys 2.0poäng
Läs- och språkutveckling 2.0poäng
Språkteori och textbildning 6.0poäng

LITTERATUR
Allard, Birgita & Sundblad, Bo (1989), "Skriva till sig själv - skriva till andra".I: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1996) Vägar in i skriftspråket. Stockholm: Natur och kultur. ISBN 91-27-6496-4
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del I. Solna: Ekelunds Förlag AB.
ISBN 91-7724-733-7
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB.
ISBN 91-7724-734-5
Ekerot, Lars- Johan (1987), "Syntax och informationsstruktur". I: Hyltenstam, Kenneth (red.), Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. (Tillhandahålls av institutionen)
Fonetikkompendium (RW) (färdigt i början av september 2001)
Holm, L & Larsson, K (1980 el. senare). Svenska meningar Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-09662-3
Josephson, O, Melin, L & Oliv, T (1990 eller senare). Elevtext. Analyser av skol-
uppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4
Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. s. 167-186 (Tillhandahålls av institutionen)
Linell, Per (1984), Människans språk. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8
Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". I: Språkutveckling under skoltiden, Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.) Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9
Melin, Lars och Lange, Sven (red.) (1998) Läsning. Lund. Studentlitteratur
Molloy, Gunilla (1996), Reflekterande läsning och skrivning. Årskurs 7-9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61861-1
Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-215-7
Nyordsboken. Med 2000 nya ord in i 2000-talet (2000), Svenska språknämnden och Norstedts Ordbok s. 5-20
Stroh-Wollin, Ulla (1998), Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00630-6
Stroh-Wollin, Ulla (1998), Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. Övningar med facit. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00633-0
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991 eller 2000). Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag.
Teleman, Ulf (1992), [Artikeln] "grammatik" i Nationalencyklopedin.

Kopierat material.



Senast reviderad litteratur: 2001-06-28

Kontaktperson: Rune Westerlund

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17