|
|
|
|
KSP333 Svenska II 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: EXAMINATOR Rune Westerlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-02-13. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kursen KSP328 eller motsvarande. SYFTE/MÅL Studenten skall efter avslutad kurs -ha kunskap om det svenska språkets struktur och funktion i olika språksituationer -ha kunskap om barn- och ungdomslitteratur och andra kulturyttringar i dagens samhälle -kunna möta elever med varierande språklig och kulturell bakgrund och stödja deras språkutveckling på ett allsidigt sätt. INNEHÅLL Moment 1-4 Svenskämnets didaktik. Moment 1. Svenska språket (3 poäng) Moment 2. Litteratur i skolan (3 poäng) Moment 3. Svensk och nordisk språkutveckling (2 poäng) Moment 4. Svenska som andraspråk (2 poäng) UNDERVISNING Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning och fältstudier. Viss del av undervisningen kommer att ske via distansöverbryggande teknik. EXAMINATION Examination sker genom skriftliga prov och/eller inlämningsuppgifter i varje moment, fortlöpande bedömning och seminarieuppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Svenska som andraspråk | 2.0poäng |
Svensk och nordisk språkutveckling | 2.0poäng |
Litteratur i skolan | 3.0poäng |
Svenska språket | 3.0poäng |
LITTERATUR Moment 1-4 Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del I. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-733-7 Moment 1 Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-734-5 Holm, L & Larsson, K (1980 el. senare). Svenska meningar Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3 Josephson, O, Melin, L & Oliv, T (1990 eller senare) Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4 Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning (s. 51-99). Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-215-7 Kopierat material. Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare. Moment 2 Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-734-5 Chambers, A (1993) Böcker inom oss, Om boksamtal, Nordstedts ISBN 91-1-94727-4. Lundquist, U (1995) Läsa Tolka Förstå, Litteraturpedagogiska modeller, Almqvist & Wiksell Förlag AB. ISBN 91-21-14199-1 Textkompendium (tillhandahålls av inst)
Ett tjugotal barn- och ungdomsböcker väljs i samråd med undervisande lärare.
Moment 3
Senast reviderad litteratur:
2001-02-13
|
Kontaktperson: Rune Westerlund |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |