Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP333 Svenska II 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Rune Westerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för språk och litteratur 2001-02-13.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kursen KSP328 eller motsvarande.

SYFTE/MÅL
Studenten skall efter avslutad kurs
-ha kunskap om det svenska språkets struktur och funktion i olika språksituationer
-ha kunskap om barn- och ungdomslitteratur och andra kulturyttringar i dagens samhälle
-kunna möta elever med varierande språklig och kulturell bakgrund och stödja deras språkutveckling på ett allsidigt sätt.


INNEHÅLL
Moment 1-4 Svenskämnets didaktik.
Moment 1. Svenska språket (3 poäng)
Moment 2. Litteratur i skolan (3 poäng)
Moment 3. Svensk och nordisk språkutveckling (2 poäng)
Moment 4. Svenska som andraspråk (2 poäng)


UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning och fältstudier. Viss del av undervisningen kommer att ske via distansöverbryggande teknik.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga prov och/eller inlämningsuppgifter i varje moment, fortlöpande bedömning och seminarieuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Svenska som andraspråk 2.0poäng
Svensk och nordisk språkutveckling 2.0poäng
Litteratur i skolan 3.0poäng
Svenska språket 3.0poäng

LITTERATUR
Moment 1-4
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del I. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-733-7
Moment 1
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-734-5
Holm, L & Larsson, K (1980 el. senare). Svenska meningar Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3
Josephson, O, Melin, L & Oliv, T (1990 eller senare) Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4
Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning (s. 51-99). Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-215-7
Kopierat material.
Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare.
Moment 2
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-734-5
Chambers, A (1993) Böcker inom oss, Om boksamtal, Nordstedts ISBN 91-1-94727-4.
Lundquist, U (1995) Läsa Tolka Förstå, Litteraturpedagogiska modeller, Almqvist & Wiksell Förlag AB. ISBN 91-21-14199-1
Textkompendium (tillhandahålls av inst)

Ett tjugotal barn- och ungdomsböcker väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval vetenskaplig text om barnlitteratur ( uppsatser och/ eller avhandlingsavsnitt omfattande minst 50 sidor) väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval populärlitterära texter väljs i samråd med undervisande lärare.

Moment 3
Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska, del II. Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-734-5
Allén S, Gellerstam, M & Malmgren, S-G (1989). Orden speglar samhället. Stockholm: Allmänna förlaget
Möijer, K (1988). Svensk ordskatt. Ordkunskap och ordbildning (s. 3-50). Solna: Ekelunds Förlag AB. ISBN 91-7724-215-7
Skönlitteratur (väljs i samråd med undervisande lärare)
Myter och äldre texter (kompendium). Klassiska verk ur svensk litteratur.
Språkhistoria (kompendium)
Norska och danska texter (väljs i samråd med undervisande lärare)
Moment 4
Skolverket (1999). Att undervisa invandrarelever med svenska som andraspråk - ett referensmaterial Liber: ISBN:91-89313-10-0
Skönlitteratur (väljs i samråd med undervisande lärare)
Kopierat material.
Videofilmer och kassettband från Utbildningsradion


Senast reviderad litteratur: 2001-02-13

Kontaktperson: Rune Westerlund

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17