Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP331 Engelska C för Gr 4-9 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Engelska

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK:

EXAMINATOR
Clarence Larsson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen för språk och litteratur 2000-12-13.

FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP324 och KSP330. Kursen får dock påbörjas om den studerande har fullgjort minst 14 poäng på B-kursen under närmast föregående termin.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper inom engelsk språk- och litteraturvetenskap, lärande, didaktik och metodik samt utökad språkfärdighet i tal och skrift. Vidare ska den studerande träna sig i grundläggande vetenskaplig framställning genom att dokumentera det didaktiska utvecklingsarbetet kopplat till praktiken, som ingår i kursen.

INNEHÅLL
Moment 1. Språkfärdighet (2 poäng)
Inriktning:
Fortsatt färdighetsträning i översättning med grammatisk analys.

Undervisning:
Lektionsundervisning och gruppövningar.

Examination:
Skriftligt prov i översättning från svenska till engelska (2 poäng).

Moment 2. Språkvetenskaplig fördjupningskurs (3 poäng)
Inriktning:
Fördjupade kunskaper i engelsk lingvistik inklusive semantik och sociolingvistik. Studium av en modern vetenskaplig grammatik. Fördjupade kunskaper i engelsk språkhistoria. Studium av kortare fornengelska, medelengelska och nyengelska texter. Elementära kunskaper i engelsk etymologi.

Undervisning:
Föreläsningar och gruppövningar.

Examination:
Skriftligt prov i engelsk lingvistik (2 poäng)
Skriftligt prov eller examinatorier i språkhistoria (1 poäng).

Moment 3. Litteraturvetenskaplig fördjupningskurs (3 poäng)
Inriktning:
Fördjupade kunskaper i engelskspråkig litteratur samt någon insikt i litteraturveten-
skapens problem och metoder. Omkring 2 000 normalsidor text läses, varav cirka
1 600 sidor skönlitteratur och cirka 400 sidor litteraturhistoria och litteraturkritik. Skönlitteraturen skall omfatta ett dram av Shakespeare, ett urval poesi samt några representativa prosaverk och prosautdrag från och med 1600-talet till våra dagar.

Undervisning:
Föreläsningar och gruppövningar eller seminarier.

Examination:
Fortlöpande examination i samband med undervisningen samt muntlig eller skriftlig sluttentamen (3 poäng).

Moment 4. Vetenskaplig metodkurs (2 poäng)
Inriktning:
Studium av litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga texter, stilistisk analys av prosatexter samt metodövningar i framställning av vetenskapliga texter.

Undervisning:
Föreläsningar och gruppövningar eller seminarier.

Examination:
Kontinuerlig bedömning och/eller muntlig examination (2 poäng).

Moment 5. Didaktiskt utvecklingsarbete (7 poäng)
Inriktning:
Kunskap om aktuell hjärnforskning samt olika aspekter av lärandeprocessen. Språkdidaktik med särskilt fokus på engelskan. Metodiska lösningar i varierande lärandesituationer. Planering av ett utvecklingsarbete i samband med praktiken.

Undervisning:
Föreläsningar, seminarier, arbete enskilt och i grupp

Examination:
Aktivt deltagande, muntliga och skriftliga redovisningar, planering och dokumentation av ett utvecklingsarbete som genomförs i samband med praktiken.

Moment 6. Praktik (3 poäng)
Verksamhetsförlagd utbildning, grundskolan år 5-9, praktisk tillämpning av utvecklings-
arbetet i moment 5. Muntlig rapportering, skriftlig dokumentation i moment 5.





UNDERVISNING
Se respektive moment

EXAMINATION
Se respektive moment.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle efter någon tid.
OBS! Närvaro är obligatorisk vid alla kurser som inte avslutas med skriftligt prov.
Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl Godkänd, Godkänd eller Under-
känd. Moment 6. Praktik bedöms med Godkänd eller Underkänd.
För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl Godkänd på momentet Didaktiskt utvecklingsarbete, 7 poäng.
Studerande, som två gånger underkänts i prov, har rätt att hos institutionsstyrelsen be-
Gära att annan lärare utses för att bestämma betyg för henne/honom.

KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Praktik 3.0poäng
Didaktiskt utvecklingsarbete 7.0poäng
Vetenskaplig metodkurs 2.0poäng
Litteraturvetenskaplig fördjupningskurs 3.0poäng
Språkvetenskaplig fördjupningskurs, språkhistoria 1.0poäng
Språkvetenskaplig fördjupningskurs, lingvistik/tentamen 2.0poäng
Översättning/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
Moment 1. Språkfärdighet (2 poäng)
Material: meddelas vid kursstarten.
Moment 2. Språkvetenskaplig fördjupningskurs (3 poäng)
Greenbaum, S. & Quirk, R. A Student´s Grammar of the English Language. London and
Bath: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2
Odenstedt, B., The History of English. Studentlitteratur 2000.
Wardhaugh, Ronald. An Introduction to Sociolinguistics. Second Edition. Basil Blackwell, 1992. ISBN 0-631-18353-1.
Kompendier över forn- och medelengelska samt äldre nyengelska texter.
Moment 3. Litteraturvetenskaplig fördjupningskurs (3 poäng)
Skönlitteratur
Atwood, Margret., The Handmaids Tale. Fawcett Crest. ISBN 0-449-21260-2.
Faulkner, W. Light in August, Picador. ISBN 0-330-31743-1.
Kureishi, Hanif. The Buddha of Suburbia. Faber. ISBN 0-571-16239-8.
McCabe, Patrick. The Butcher Boy. Delta. ISBN 0-385-31237-7.
Miller, Arthur., The Crucible. Penguin USA (paper). ISBN 0140481389.
Morrison, T. Beloved. Pcador. ISBN 0-413-51890-6.
Roth, Philip. Portnoy´s Complaint. Vintage. ISBN 009-93-99-016.
Shakespeare, William. Hamlet. The new Swan Shakespeare. London: Longman.
ISBN 0-582-52741-4.
The Penguin Book of English Verse. Penguin Books. ISBN 0140585257.
Literary theory (kopierat material).



Litteraturhistoria och litteraturkritik
Selden, Raman & Widdowson, Peter. A Reader´s Guide to Contemporary Literary Theory.
Third Edition. New York-London: Harvester Wheatsheaf, 1993. ISBN 0-7450-13635.
Moment 4. Vetenskaplig metodkurs (2 poäng)
Guidelines for writing C- och D-essays in English Literature (kopierat material, eng inst Uppsala univ)
Björk, Lennart & Räisänen, Christine. Academic Writing: A University Writing Course. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur, 1997. ISBN 91-44-00409-5.
Persson, Gunnar. Linguistic C- and D-essays (kopierat material).
Exempel på vetenskapliga texter tillhandahålls I kopierad form.
Moment 5. Didaktiskt utvecklingsarbete (7 poäng)
Ericsson, Eie: Undervisa i språk, språkdidaktik och språkretorik. Studentlitteratur. Lund 1989. ISBN 91-44-2 7441-6.
Läroplan och kursplaner för grundskolan. Utbildningsdepartementet.
Tornberg, Ulrika: Språkdidaktik. Gleerups. Kristianstad 1997. ISBN 91-40-62264-9
Kopierat material tillkommer.
Övrig litteratur presenteras av läraren.

Senast reviderad litteratur: 2000-12-13

ÖVRIGT
Referenslitteraturlista tillhandahålls av läraren.

Kontaktperson: Clarence Larsson

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17