|
|
|
|
KSP325 Tyska A för Gr 4-9 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Tyska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 4-9 Gr 4-9 / Lp 1-2 SPRÅK: EXAMINATOR Maria Bonner Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-06-02. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare 4-9. SYFTE/MÅL Utbildningen syftar till att ge en säker grund för den praktiska tillämpningen av tyska språket i tal och skrift och någon kunskap om de tyskspråkiga ländernas litteratur och nutida kulturella, politiska och sociala förhållanden. INNEHÅLL 1. Tysk grammatik och språkbeskrivning, 4 poäng 2. Skriftlig språkfärdighet, 4 poäng 3. Muntlig språkfärdighet, 5 poäng 4. Tyskspråkig litteratur, 4 poäng 5. De tyskspråkiga ländernas realia, 3 poäng UNDERVISNING Moment 1: I kursen Tysk grammatik och språkbeskrivning studeras tysk formlära och tysk syntax. I samband härmed repeteras elementär grammatisk terminologi. Huvud-principerna för tysk ordbildning och fraseologi behandlas. Examination: Skriftligt grammatiskt kunskapstest. Moment 2: I kursen Skriftlig språkfärdighet tränas olika former av skriftlig produktion. Studenterna lär sig att återge svenska texter på tyska och tyska texter på svenska med huvudvikt på innehållet och övar sig i fri skriftlig produktion på tyska. Examination: Skriftlig prov i översättning till (2 p) och från (1 p) tyska och fri produk-tion (1 p).
Moment 3: Kursen i Muntlig språkfärdighet omfattar undervisning i elementär tysk fonetik med uttals- och intonationsövningar liksom friare hör- och talövningar. Kur-sen har till syfte att uppöva den studerandes förmåga att uppfatta och förstå talad tyska och att utveckla dennes förmåga att själv föra ett i fråga om ordförråd, grammatisk struktur, ljudbildning och intonation godtagbart samtal på tyska.
Moment 4: Kursen Tyskspråkig litteratur omfattar en textmassa av ca 1200 normalsidor och omfattar huvudsakligen skönlitteratur från 1900-talet. Parallellt studeras den mo-derna tyska litteraturhistorian och grundbegreppen i litteraturvetenskap. Målet med kursen är att kunna ge en sammanfattning av de lästa texternas innehåll; att översikt-ligt redogöra för författarens liv och författarskap; att kunna besvara frågor beträffande verkets yttre och inre uppbyggnad, tidstypiska inslag o dyl; att diskutera författarens eventuella syfte med sitt verk; att kunna beskriva och analysera personer, händelseför-lopp etc.
Moment 5: Kursen i De tyskspråkiga ländernas realia syftar till att ge kunskaper om de tyskspråkiga staternas historia, geografi och samhällsförhållanden, varvid tonvikten kommer att läggas vid det senaste århundradet. Undervisningen sker i form av före-läsninger, diskussioner och självständigt arbete. | |
Tyskspråkig litteratur | 4.0poäng |
Skriftlig språkfärdighet/tentamen | 4.0poäng |
De tyskspråkiga ländernas realia/tentamen | 3.0poäng |
Tysk grammatik och språkbeskrivning/tentamen | 4.0poäng |
Muntlig språkfärdighet | 5.0poäng |
LITTERATUR Delmoment 1-3 Obligatorisk litteratur meddelas av läraren, stencilerat material tillkommer.
Delmoment 4
REFERENSLITTERATUR
Delmoment 4
Delmoment 5
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |