Institutionen för språk och litteratur

KSP062 Svenskämnets helhet 5.0 poäng

Gr 1-7 / Lp 1

Bo Renberg Adj

Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999 10 28 reviderad 2000-03-30.

PÄN037 eller PÄS035

De studerande skall efter avslutad kurs
- ha tillägnat sig ökad beläsenhet i barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur,
- ha utvecklat förmågan att föra litteratursamtal,
- kunna omsätta tidigare kunskaper om litteratur- och litteraturläsning i didaktiska färdigheter,
- med ökad perspektivrikedom kunna reflektera över och bedöma det egna språkliga uttrycket för tankar och argumentation,
- kunna bedöma och utveckla elevers muntliga och skriftliga textproduktion,
- ha ökade kunskaper om andraspråkinlärning och invandrarbarnens skolsituation,
- kunna tillämpa en didaktisk helhetssyn på svenskämnet.

Litteratursamtal
Textanalys (elevtexter, bruksprosa, skönlitteratur)
Textbildning (muntliga och skriftliga tillämpningsuppgifter)
Barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur
Svenska som andraspråk, fortsättning
Svenskämnets didaktik
Svenskämnets helhet och svensklärarrollen

Kursens främsta syfte är att knyta ihop svenskinslag i tidigare kurser och att visa och tillämpa olika sätt att integrera ämnets delmoment. Dessutom skall de studerande fördjupa sig i vissa av ämnets delar. Kursen ger utrymme för viss valbarhet efter de studerandes behov och intresse. Erfarenheter och lärdomar från tidigare svenskkurser utnyttjas vid planeringen. Studiejournal och läslogg utgör ett viktigt inslag i det reflekterande arbetssätt som präglar kursen.

Fortlöpande redovisning av kunskaper och färdigheter - muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Skrivportfölj.

Svenska 5.0poäng

Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska , del I och II. Solna: Ekelunds.
Chambers, Aidan (1994). Böcker inom oss. Stockholm: Norstedts.
Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990 eller senare). Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur.
Lundqvist, Ulla (1995). Läsa, tolka, förstå. Litteraturpedagogiska modeller. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Molloy, Gunilla (1996). Reflekterande läsning och skrivning. Årskurs 7-9. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (1999). Att undervisa elever med Svenska som andraspråk - ett referensmaterial. Stockholm: Liber Distribution.
Strömquist, Siv (1996). Talarskolan. Talprocessen - teori och tillämpning. Malmö: Gleerups.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1994 eller senare). Solna: Almqvist & Wiksell.
Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare.
Kopierat m