Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP051 Svenska som andraspråk 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska som andra språk

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
valbar, F, Fp, Gr 1-7 / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ann-Mari Bergkvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1998-10-14 senast reviderad 2001-11-22.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Kursen syftar till:
á att ge grundläggande kunskaper om förstaspråksinlärning och om olika teorier och modeller för andraspråksinlärning hos barn och vuxna
á att ge kunskap om svenska som andra språk i den svenska skolan
á att belysa det didaktiska perspektivet på andraspråksinlärning




INNEHÅLL
Andraspråksinlärning
Skolan och det flerspråkiga barnet
Svenska i invandrarperspektiv


UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier och gruppövningar

EXAMINATION
För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i lektioner, diskussioner, föreläsningar och redovisningar av fördjupningsuppgifter samt godkänd fördjupningsuppgift och kursuppgift
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Svenska som andraspråk 5.0poäng

LITTERATUR
Cerœ, E. (1994) Svenska som andra språk Lärobok 2. Utbildningsradion: Natur och Kultur, ISBN 91-27-50464-6.
Hyltenstam, K. (red) (1996) Tvåspråkighet med förhinder? Lund: Studentlitteratur. Urval. ISBN 91-44-61441-1.
Lightbown, P.M & Spada. N (1999). How languages are learned. Oxford University Press. Urval. ISBN 0-19-437000-3.
Skolverket (1999). Att undervisa elever med Svenska som andraspråk; ett referensmaterial. ISBN 91-89313-10-0

Kopierat material tillkommer.


Kontaktperson: Ann-Mari Bergkvist

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17