|
|
|
|
KSP050 Tvåspråkighet 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska som andra språk NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD valbar / ht SPRÅK: EXAMINATOR Ann-Mari Bergkvist Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1998-10-14 och reviderad 2000-03-30. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Kursen syftar till: á att ge kunskap om inhemska minoriter och invandringen till Sverige i ett historiskt perspektiv á att ge kunskap om det flerspråkiga barnet i samhället och i skolan á att ge kunskap om den mångkulturella skolan á att tydliggöra den kommunikativa kompetensens variation i det mångkulturella samhället INNEHÅLL Att vara flerspråkig Det flerspråkiga barnet Språk och kultur Det mångkulturella samhället UNDERVISNING Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar EXAMINATION För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i lektioner, diskussioner, förläsningar och redovisningar av fördjupningsuppgifter samt godkänd fördjupnings- uppgift och kursuppgift. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Tvåspråkighet | 5.0poäng |
LITTERATUR Hultinger, E-S & Wallentin, C. (red.) (1996), Den mångkulturella skolan Lund: Studentlitteratur Hyltenstam, K. (red.) (1999,) Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsspråksperspektiv (läses enl överenskommelse). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00777-9. Ladberg, G. (1996), Barn med flera språk. Tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola och skola Liber ISBN 91-634-0254-8. Wellros, S. (1998), Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00916-x Skönlitterära texter om och av invandrarbarn Kopierat material tillkommer
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |