Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för språk och litteratur

KSP050 Tvåspråkighet 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska som andra språk

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
valbar / ht

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ann-Mari Bergkvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1998-10-14 och reviderad 2000-03-30.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Kursen syftar till:
á att ge kunskap om inhemska minoriter och invandringen till Sverige i ett historiskt perspektiv
á att ge kunskap om det flerspråkiga barnet i samhället och i skolan
á att ge kunskap om den mångkulturella skolan
á att tydliggöra den kommunikativa kompetensens variation i det mångkulturella samhället


INNEHÅLL
Att vara flerspråkig
Det flerspråkiga barnet
Språk och kultur
Det mångkulturella samhället


UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar

EXAMINATION
För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande i lektioner, diskussioner, förläsningar och redovisningar av fördjupningsuppgifter samt godkänd fördjupnings-
uppgift och kursuppgift.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Tvåspråkighet 5.0poäng

LITTERATUR
Hultinger, E-S & Wallentin, C. (red.) (1996), Den mångkulturella skolan Lund: Studentlitteratur
Hyltenstam, K. (red.) (1999,) Sveriges sju inhemska språk - ett minoritetsspråksperspektiv (läses enl överenskommelse). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00777-9.
Ladberg, G. (1996), Barn med flera språk. Tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola och skola Liber ISBN 91-634-0254-8.
Wellros, S. (1998), Språk, kultur och social identitet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00916-x
Skönlitterära texter om och av invandrarbarn
Kopierat material tillkommer


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17