|
|
|
|
PÄS632 Barnen och livsfrågorna 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Religionsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 3-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet för högskolestudier SYFTE/MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande: á ha kunskaper om tros- och livsfrågor utifrån olika kulturer - värderingar, regler och normer, á ha kunskaper om den egna kulturella identiteten, samt á ha kännedom om metoder och färdigheter i att arbeta med värderingsfrågor. INNEHÅLL Etik och värderingsfrågor Kulturell identitet Socialisationsprocessen Barns tankar och frågor om livet UNDERVISNING Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten. Ca 7-8 sammankomster är jämnt fördelade under terminen. Under kursen genomförs ett projekt. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Projekt/projektarbete | 2.0poäng |
Värderings och livsfrågor/litteraturseminarium | 3.0poäng |
Barnen och livsfrågorna/tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Dahlin, Bo Om undran inför livet: barn och livsfrågor i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur, 1998. ISBN 91-440035-7. Gren, Jenny, Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm, Liber 1994.ISBN 91-634-0729-9. Problembaserad inlärning: en beskrivning av ideologi och pedagogisk referensram Författare: Charlotte Silen, Susanne Norman, Inger Sanden. Linköping: Hälsouniversitetet i Östergötland, 1989 (1993). ISBN 91-86698-79-6.
|
ÖVRIGT RESURSER: Re 10p |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |