Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄS612 Datorn i skolan AI 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 3-4
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-12-12 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-12-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet


SYFTE/MÅL
Kursdeltagarna ska efter anslutad kurs ha kunskap om
á Datorn i samhället/datateknikens utveckling
á Interaktion mellan människa och dator
á Datorer och lärande
á Användning av standardprogram i undervisningen
á Granskning och värdering av program
á Multimedia på dator
á Datorkommunikation, Internet, skoldatanätet
á Integrering av datorn i undervisningen

INNEHÅLL
Kursen är inriktad på användningen av datorn som pedagogiskt verktyg och har en praktisk didaktisk inriktning. Lärandet med datorn som verktyg behandlas. Organisatoriska och andra konsekvenser av integrering av datorn inom undervisning tas upp. Datorn och datorkommunikation, internet, multimedia, användning av olika typer av mjuk- och hårdvara etc. behandlas. Kursdeltagarnas eget arbete med utveckling av sin verksamhet med datorn som pedagogiskt verktyg är en viktig del i kursen.

UNDERVISNING
Handledning och del av kursen genomförs med hjälp av datorkonferens. Deltagarna ska ha tillgång till PC eller Macintosh med modem och kommer att utrustas med klienter till datorkonferensprogrammet First Class. Litteraturseminarier och grupparbeten. Undervisning sker vid 5-6 tillfällen i Luleå.

EXAMINATION
Bedömning av obligatoriska uppgifter till litteraturseminarier, samt av rapporter över egna arbeten och grupparbeten. Obligatoriskt deltagande i grupparbeten och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
PM, litteraturseminarier, rapport 10.0poäng

LITTERATUR
Carlsson, T (1998). Nyckeln till Internet. Norstedts. ISBN 91-1-300408-5.
Jedeskog, G (1998). Datorer, IT och en förändrad skola. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00836-8.
Skolverket (1999). Navigatören - Skolverkets vägledning till pedagogiskt arbete med IT. Lieber förlag. ISBN 91-89313-51-8. (kan beställas via Skoldatanätets hemsida)
Ytterligare ett antal sidor ur böcker, tidskrifter och/eller elektroniska medier ingår.

REFERENSLITTERATUR
Knark, porr och nynazism - etik på internet. KK-stiftelsen 1998:3. Kan laddas hem via
http://www.distans.hkr.se//kkmtrl/baslitteratur/knark porr och nynazism.pdf
Bolander, L (1998). IT och framtidens lärande. TELDOK-rapport 125. ISBN 91-88371-09-3. Rapporten kan laddas hem eller beställas gratis via:
http://www.teldok.framfab.se/blurbs/blurb125.htm
Becker, P (1998). Skolbok i tiden - lärares bästa lektionsideér. KK-stiftelsens skriftserie 1998:4
Rapporten kan laddas hem eller beställas gratis via:
http://www.distans.hkr.se/kkmtrl/inspiration/
de Sousa Pires J (1998). Glädjen att veta hur det faktiskt hänger ihop. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61961-8.
Skolverket (2000). Internet på gott och ont. Liber. ISBN 91-89313-90-9.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17