Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP637 Reggio Emilia inspirerat lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-06-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning

SYFTE/MÅL
I en tid då våra svenska förskolor, skolor och fritidshem genomgår stora förändringar och då synen på lärande och undervisning diskuteras har vi mycket att hämta och inspireras av de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
I kursen får deltagarna en introduktion till den pedagogiska filosofin och erfarenheter av Reggio Emilia inspirerat arbete i Sverige.
Den pedagogiska filosofin bygger på en barnsyn där man ser barn som kompetenta och utrustade med många olika förmågor. Pedagogen ses som en reflekterande praktiker som tillsammans med barnen erövrar en ny syn på kunskap och lärande.
Kursen vänder sig till blivande förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare 1-7.

INNEHÅLL
I kursen behandlas Reggio Emilias filosofi, arbetssätt, historik och kultur.
Kunskapsbegreppet och dess problematisering.
Synen på barnet och det pedagogiska förhållningssättet.
Problembaserat lärande och undersökande arbetssätt.
Metoder för observation, pedagogisk dokumentation, reflektion och analys.
Olika tekniker för att dokumentera.
De estetiska ämnenas betydelse för lärandet.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, övningar och handledning. Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för de studerandes tillägnande av kursens innehåll.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp och fördjupningsarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Egen fördjupning 3.0poäng
Portfölj 7.0poäng

LITTERATUR
Abildtrup Johansen B. Möjligheternas skola - möjligheternas barn. Utbildningsradion. ISBN 91-26-96659-6.
Bahlenberg, J (1989). Barn Bild Begåvning. Rädda Barnen. ISSN-0284-0561.
Barsotti, A. D som i Robin Hoods pilbåge. HLS förlag. ISBN 91-7656-397-9.
Taguchi, H L. Varför pedagogisk dokumentation. HLS förlag. ISBN 91-7656-414-2.
Wallin, K. Flygande mattor och forskande barn. HLS förlag. ISBN 91-67656-315-4.
Wehner-Gode, C. Att fånga lärandet. Liber. ISBN 91-47-04942-1.
Styrdokument Förskola/Skola.

REFERENSLITTERATUR:
Gardner, H. De sju intelligenserna.
Kennedy, B. Glasfåglar i molnen.
Lindqvist, G. Från fakta till fantasi.
Taguchi, H L. Emancipation och motstånd. HLS förlag. ISSN 1400-478X.
Wallin, K. Om ögat fick makten.


ÖVRIGT



Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17