|
|
|
|
PÄP637 Reggio Emilia inspirerat lärande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-06-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning SYFTE/MÅL I en tid då våra svenska förskolor, skolor och fritidshem genomgår stora förändringar och då synen på lärande och undervisning diskuteras har vi mycket att hämta och inspireras av de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. I kursen får deltagarna en introduktion till den pedagogiska filosofin och erfarenheter av Reggio Emilia inspirerat arbete i Sverige. Den pedagogiska filosofin bygger på en barnsyn där man ser barn som kompetenta och utrustade med många olika förmågor. Pedagogen ses som en reflekterande praktiker som tillsammans med barnen erövrar en ny syn på kunskap och lärande. Kursen vänder sig till blivande förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare 1-7. INNEHÅLL I kursen behandlas Reggio Emilias filosofi, arbetssätt, historik och kultur. Kunskapsbegreppet och dess problematisering. Synen på barnet och det pedagogiska förhållningssättet. Problembaserat lärande och undersökande arbetssätt. Metoder för observation, pedagogisk dokumentation, reflektion och analys. Olika tekniker för att dokumentera. De estetiska ämnenas betydelse för lärandet. UNDERVISNING Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, övningar och handledning. Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för de studerandes tillägnande av kursens innehåll. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp och fördjupningsarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Egen fördjupning | 3.0poäng |
Portfölj | 7.0poäng |
LITTERATUR Abildtrup Johansen B. Möjligheternas skola - möjligheternas barn. Utbildningsradion. ISBN 91-26-96659-6. Bahlenberg, J (1989). Barn Bild Begåvning. Rädda Barnen. ISSN-0284-0561. Barsotti, A. D som i Robin Hoods pilbåge. HLS förlag. ISBN 91-7656-397-9. Taguchi, H L. Varför pedagogisk dokumentation. HLS förlag. ISBN 91-7656-414-2. Wallin, K. Flygande mattor och forskande barn. HLS förlag. ISBN 91-67656-315-4. Wehner-Gode, C. Att fånga lärandet. Liber. ISBN 91-47-04942-1. Styrdokument Förskola/Skola.
REFERENSLITTERATUR:
|
ÖVRIGT |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |