|
|
|
|
PÄP634 Specialped-socioemotionella störn.,mobbning, barnmisshande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 1, 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-05. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande. SYFTE/MÅL Efter avslutad kurs skall deltagarna vara väl införstådda i forskning rörande specialpedagogik, socioemotionella störningar, s k utsatta barn, mobbning och barnmisshandel. De skall ha tillförskaffat sig kunskap, förståelse och förtrogenhet om rubricerat innehåll och känna till samhällets syn på och stödinsatser för barn och ungdomar inom berörda områden. De studerande skall nöjaktigt kunna redovisa detta i muntlig och skriftlig form. INNEHÅLL Kurslitteratur, IT-material samt referenslitteratur. I kursen behandlas: Specialpedagogik som arbetsområde och utbildning Socialtjänstlag, arbetsmiljölag, skollag Läroplaner och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet Forskningsmetodik och rapportskrivning Teorier om attityder och attitydförändring Socioemotionella störningar Utsatta barn Barnmisshandel Mobbning UNDERVISNING De lärarledda lektionerna förutsätter obligatorisk, aktiv närvaro genom krav på inlämnande av skriftliga reflektioner. Självstudier av kurs- och referenslitteratur. Litteraturseminarier. Projektarbetsredovisningar. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Enskild skriftlig tentamen | 1.0poäng |
Projektarbete inom valt område/rapport | 1.5poäng |
Mobbning/rapport | 1.5poäng |
Barnmisshandel/rapport | 1.5poäng |
Utsatta barn/rapport | 1.5poäng |
Socioemotionella störningar/rapport | 1.5poäng |
Specialpedagogik/rapport | 1.5poäng |
LITTERATUR Arbetsmiljölagen (utdrag utdelas). Barnkonventionen (1995) Rädda Barnen. Dahlström-Lannes (1990) Mot dessa våra minsta. Stockholm, Förlagsguset Gothia. Forsman A (2000) Lathund för skriftliga rapporter. (Utdelas). Hindberg B (1999) När omsorgen sviktar. Rädda barnen. Johannessen (1997) Barn med socioemotionella problem. Lund Studentlitteratur. Larsson E (2000) Mobbad? Det har vi inte märkt. Stockholm Liber. Larsson-Swärd (1995) Åtgärdsprogram. Lund Studentlitteratur. Lpo-94 Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Lönnroth A (1990) Maskrosbarn. Stockholm Enskede Offset. Persson B (1998) Den motsägelsefulla specialpedagogiken. Specialpedagogiska rapporter Nr 11 November 1998. Göteborgs universitet, Institutionen för specialpedagogik. Skollagen (utdrag utdelas). Socialtjänstlagen (utdrag utdelas). SOU 1999:63. Att lära och leda (utdelas). Tillkommer artiklar, forskningsrapporter och IT-material i samråd med lärare.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |