Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP634 Specialped-socioemotionella störn.,mobbning, barnmisshande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 1, 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall deltagarna vara väl införstådda i forskning rörande specialpedagogik, socioemotionella störningar, s k utsatta barn, mobbning och barnmisshandel. De skall ha tillförskaffat sig kunskap, förståelse och förtrogenhet om rubricerat innehåll och känna till samhällets syn på och stödinsatser för barn och ungdomar inom berörda områden. De studerande skall nöjaktigt kunna redovisa detta i muntlig och skriftlig form.

INNEHÅLL
Kurslitteratur, IT-material samt referenslitteratur.
I kursen behandlas:
Specialpedagogik som arbetsområde och utbildning
Socialtjänstlag, arbetsmiljölag, skollag
Läroplaner och kursplaner för det obligatoriska skolväsendet
Forskningsmetodik och rapportskrivning
Teorier om attityder och attitydförändring
Socioemotionella störningar
Utsatta barn
Barnmisshandel
Mobbning


UNDERVISNING
De lärarledda lektionerna förutsätter obligatorisk, aktiv närvaro genom krav på inlämnande av skriftliga reflektioner. Självstudier av kurs- och referenslitteratur. Litteraturseminarier. Projektarbetsredovisningar.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Enskild skriftlig tentamen 1.0poäng
Projektarbete inom valt område/rapport 1.5poäng
Mobbning/rapport 1.5poäng
Barnmisshandel/rapport 1.5poäng
Utsatta barn/rapport 1.5poäng
Socioemotionella störningar/rapport 1.5poäng
Specialpedagogik/rapport 1.5poäng

LITTERATUR
Arbetsmiljölagen (utdrag utdelas).
Barnkonventionen (1995) Rädda Barnen.
Dahlström-Lannes (1990) Mot dessa våra minsta. Stockholm, Förlagsguset Gothia.
Forsman A (2000) Lathund för skriftliga rapporter. (Utdelas).
Hindberg B (1999) När omsorgen sviktar. Rädda barnen.
Johannessen (1997) Barn med socioemotionella problem. Lund Studentlitteratur.
Larsson E (2000) Mobbad? Det har vi inte märkt. Stockholm Liber.
Larsson-Swärd (1995) Åtgärdsprogram. Lund Studentlitteratur.
Lpo-94 Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet.
Lönnroth A (1990) Maskrosbarn. Stockholm Enskede Offset.
Persson B (1998) Den motsägelsefulla specialpedagogiken. Specialpedagogiska rapporter Nr 11 November 1998. Göteborgs universitet, Institutionen för specialpedagogik.
Skollagen (utdrag utdelas).
Socialtjänstlagen (utdrag utdelas).
SOU 1999:63. Att lära och leda (utdelas).
Tillkommer artiklar, forskningsrapporter och IT-material i samråd med lärare.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17