|
|
|
|
PÄP622 Pedagogik C 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 1-4 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2001-01-05. FÖRKUNSKAPSKRAV Pedagogik B SYFTE/MÅL Studenterna ska kunna redogöra för och reflektera över hur samhällsvillkor och kulturmönster utgör grunden för pedagogiska processer och system. Studenterna ska kunna redogöra för några vetenskapliga synsätt och kunna tillämpa grundläggande vetenskaplig metod. INNEHÅLL MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedaogikens studieobjekt skapas. Kursmomentet inriktas mot flera problemområden. Studenten skall erhålla fördjupade kunskaper om den pedagogiska vetenskapens uppkomst, utveckling och villkor samt ta del av den samtida vetenskapsteoretiska debatten inom ämnet. Vidare syftar kursen till att bredda och fördjupa kunskaper och färdigheter i forskningsmetodik. MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare. UNDERVISNING Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete. EXAMINATION Studenten examineras skriftligt eller muntligt, individuellt och i grupp. Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Uppsatsarbete | 10.0poäng |
Forskningsprocessen/tentamen | 5.0poäng |
Pedagogisk forskning | 5.0poäng |
LITTERATUR Alvesson, M & Sköldberg, K (1994). Tolkning och reflexion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur.
Henriksson, W (1992). Statistik. Icke-parametriska metoder. Umeå: Umeå universitet. Pedagogiska institutionen.
|
ÖVRIGT ÄMNESBESKRIVNING Vetenskapen pedagogik utgör ett forskningsområde med fokus på människans hela kulturalisering i termer av mening och identitet. Vid LTU har innehållet i utbildningsmomenten en tydlig samhälls- och kulturförankring.
RESURSER: Ped 20p
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |