Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP622 Pedagogik C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 1-4
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2001-01-05.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik B

SYFTE/MÅL
Studenterna ska kunna redogöra för och reflektera över hur samhällsvillkor och kulturmönster utgör grunden för pedagogiska processer och system. Studenterna ska kunna redogöra för några vetenskapliga synsätt och kunna tillämpa grundläggande vetenskaplig metod.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Pedagogisk forskning, 10p
Momentets mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper och färdigheter i hur vetenskaplig kunskap om pedaogikens studieobjekt skapas. Kursmomentet inriktas mot flera problemområden. Studenten skall erhålla fördjupade kunskaper om den pedagogiska vetenskapens uppkomst, utveckling och villkor samt ta del av den samtida vetenskapsteoretiska debatten inom ämnet. Vidare syftar kursen till att bredda och fördjupa kunskaper och färdigheter i forskningsmetodik.
MOMENT 2. Uppsatsarbete, 10p
Mål för detta moment är att studenten ska träna sin förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå pedagogiska praktiker. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med betygsättande lärare.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning.
Undervisningsformen för uppsatsmomentet är seminarier och handledning. Flera studerande kan samarbeta kring samma uppsatsarbete.

EXAMINATION
Studenten examineras skriftligt eller muntligt, individuellt och i grupp. Uppsatsmomentet examineras vid ett seminarium där opponent/respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Uppsatsarbete 10.0poäng
Forskningsprocessen/tentamen 5.0poäng
Pedagogisk forskning 5.0poäng

LITTERATUR
Alvesson, M & Sköldberg, K (1994). Tolkning och reflexion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur.

Henriksson, W (1992). Statistik. Icke-parametriska metoder. Umeå: Umeå universitet. Pedagogiska institutionen.
Kvale (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Liedman, S-E (1998). Mellan det triviala och det outsägliga. Daidalos.
Molander, Bengt (1996) . Kunskap i handling. Daidalos.
Uljens, M (1997). Didaktik. Teori, reflektionspraktik. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer artiklar ca 200 sidor samt avhandlingar som belyser olika forskningsdesigner enligt lärares anvisningar.


ÖVRIGT
ÄMNESBESKRIVNING
Vetenskapen pedagogik utgör ett forskningsområde med fokus på människans hela kulturalisering i termer av mening och identitet. Vid LTU har innehållet i utbildningsmomenten en tydlig samhälls- och kulturförankring.

RESURSER: Ped 20p


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17