Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP618 Pedagogiskt ledarskap 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 3, 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- ha kunskap och förståelse om det pedagogiska ledarskapet i ett mångkulturellt och
föränderligt samhälle och hur ledarskapet påverkar och påverkas av olika organisationer
och grupper.
- ha kunskap om kopplingen mellan olika former av pedagogiskt ledarskap och psykologiska
utvecklingsteorier samt orsaker och förklaringar till hur processer och konflikter skapas och
hur sådana kan bearbetas och lösas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Personlighetsteori, 2 poäng
Ledarskap, ledarstil och personlighet. Attityd-, attributions- och kristeori.
MOMENT 2. Ledarskap och grupputveckling, 4 poäng
Gruppteori. Samtalsmetodik och konflikthantering. Kvinnligt ledarskap. Etik och moral.
MOMENT 3. Organisationsteori, 2 poäng
Organisationers påverkan på ledarskap/ledarskapets påverkan på organisationer.
MOMENT 4. Arbetsmiljö, 2 poäng
Ledarskapets och organisationens betydelse för arbetsmiljön. Mobbning och kränkande särbehandling. Lagtexter.

UNDERVISNING
Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för kursdeltagarnas inhämtande av kurslitteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar i ledarskap samt skriftliga enskilda arbetsuppgifter och grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Arbetsmiljö 2.0poäng
Organisationsteori 2.0poäng
Ledarskap och grupputveckling 4.0poäng
Personlighetsteori 2.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Forsman (2000) Lathund för skriftlig dokumentation av rapporter (3sidor, utdelas).
Pervin L A (1997) Personality, theory and research ISBN 0-471-59990-5 (560 sidor, vissa avsnitt läses kursivt).
Stensmo C (2000) Ledarstilar i klassrummet ISBN 91-44-01575-5 (245 sidor).
Tillkommer genom institutionen utdrag från Cullbergs, Heiders och Festingers teorier.
En vald artikel/forskningsrapport om ledarskap och personlighet.
MOMENT 2
Drake J, Solberg a-G (1996) Kvinnor och ledarskap Stockholm Studentlitteratur (165 sidor).
Granér R (1994) Personalgruppens psykologi Stockholm Studentlitteratur (165 sidor) alternativt Granér R (1991) Arbetsgruppen, den professionella gruppens psykologi Stockholm Studentlitteratur (235 sidor).
Hedin C, Lahdenperä P (2000) Värdegrund och samhällsutveckling Utbildningsdepartementet (49 sidor).
Malthén A (2000) Det pedagogiska ledarskapet ISBN 91-4401389-2 (C:a 150 sidor, delas med momnet 3).
Malthén A (1998) Kommunikation och konflikthantering ISBN 91-44-00808-2 (208 sidor).
SOU:1992:94 Bildning och Kunskap Särtryck ur Läroplanskommittens betänkande Skola för bildning (85 sidor).
Thylefors I (1991) Ledarskap i vård, omsorg och utbildning ISBN 91-27-02957-3 (238 sidor).
Material om TA-analys samt Rosenbergs Non- violent communication (utdelas).
En vald artikel om ledarksap och grupputveckling.
MOMENT 3
Lind S (2000) Lärares professionalitetssträvanden vid skolutveckling Pedagogiska Institutionen, Umeå universitet (valda delar, c:a 50 sidor).
Malthén A (2000) Det pedagogiska ledarskapent ISBN 91-44-01389-2 (c:a 110 sidor, delas med moment 2).
Senge P M (1995) Den femte disciplinen ISBN 91-88384-15-2 (364 sidor).
En vald artikel om organisationer och ledarskap.
MOMENT 4
Einarsen S (red) (1994) Mobbning och svåra personkonflikter ISBN 91-7345-056-1 (229 sidor).
Leymann H (1989) När livet slår till Lund Natur & Kultur (255 sidor).
Olwaeus D (1994) Mobbning i skolan ISBN 91-634-0960-7 (103 sidor).
Utdrag ur AML och andra lagtexter utdelas vid introduktionen.
En vald artikel om mobbning och kränkande särbehandling.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17