Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP063 Specialpedagogik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7 / åk3, lp3:2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-22.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Följande kurser godkända:PÄL005 (KSP046), PÄP044, PÄS027

SYFTE/MÅL
Kursen syftar till att de studerande ska kunna
- skapa en lärande miljö för alla elever i skolan, med utgångspunkt från grundskolans styrdokument,
- forskningsmetodik

INNEHÅLL
Elever i emotionella, sociala och fysiska svårigheter
Samhällets stöd till barn i särskilda svårigheter
Metoder i skolan för att möta elever i behov av särskilt stöd
Alternativa kommunikationsformer
Dyslexi
Mobbning
Fältstudier
Forskningsmetodik och statistik

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupper. Tre fältstudiedagar fördelas under kursen.
Forskningsmetodik ingår som en strimma under kursen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Forskningsmetodik 1.0poäng
Elever med behov av särskilt stöd 4.0poäng

LITTERATUR

Backman, J (1998) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00417-6.
Larsson-Svärd, G (1995). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48351-1.
Gunnarsson B (1999) Lärandets ekologi. Lund:Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X.
Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3.
Haug P (1998) Pedagogiskt dilemma: Specialundervisning Skolverket.
Skolverket (1998). Elever i behov av särskilt stöd.
Skolverket (2000). Beredd på det ofattbara. Om krisberedskap och krishantering i skolor. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-89313-94-5.
Wahlström G (1997) Kirre - en bok om att möta, vårda och fostra trasiga barn. Stockholm: Runa. ISBN 91-88298-37-x.
SOU 1999:63 Att lära och leda - en lärarutbildning för samverkan och utveckling. Kap 9 Kompetens att möta alla elever. Utbildningsdepartementet.
Valfri skönlitteratur.

Ytterligare aktuell litteratur kompletteras vid kursstarten.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17