Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP060 Specialpedagogik - damp, autism 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs /
Gr 1-7, Fl, Fp / åk3, lp3:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-22.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism och DAMP samt om samhällsansvaret för dem som fått dessa diagnoser. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen.

INNEHÅLL
Lagstiftning: skollag, SoL, LSS
Styrdokument för förskola - skola
Autism, DAMP
Förhållningssätt och arbetsmetoder
Att vara förälder

UNDERVISNING
Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete i autism/DAMP

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier, fördjupningsarbete och skriftlig individuell uppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Damp 2.0poäng
Autism 2.0poäng
Samhällsansvar, intresseorganisationer 1.0poäng

LITTERATUR
Andersson, L red (2001). Sociala berättelser och seriesamtal. Riksföreningen Autism (rfa.kansli@autism.se) ISBN 91-631-1385-6.
Beckman, V; Kärnevik, M & Schaumann, H (1998). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och kultur. ISBN 91-27-07205-3.
Duvner, T (1994) Barnneeuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A B W Medicin, Liberutbildning, ISBN 91-47-00426-6.
Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och kultur. ISBN 91-27-07157-x.
Gillberg, C (1999). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och kultur. ISBN 91-27-07209-6.
Styrdokument för förskola, skola, förskoleklass och fritidshem.

En av följande biografier eller liknande:
Ahnve, K (1989). Stärnhimmel - om livet med ett gåfullt barn. VerbumGothia.
Ahnve, K (1991). Mi mam - ännu ett år med Olof Cordia.
Ahnve, K (1999). Ett vuxet liv för Olof Libris. ISBN 91-7195-307-8.
Boethius, G & Rydlund, C (1999). Lycklig varannan onsdag- DAMP-mammor berättar. Cura bokförlag AB. ISBN 91-89091-04-3.
Deckmar, M (1998). Freds bok Ord & Tanke. ISBN 91-630-6426-x.
Eriksson, U (1996). Vild källa. Bokförlaget Cura. ISBN 91-89091-03-5.
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandien, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber. ISBN 91-634-0673-x.
Gravander, Å (1999). Att handskas med "Emil" om hur det är att vara mamma till ett barn med DAMP/MBD Gravander & Winderlöv. ISBN 91-973718-1-5.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91.972641-2-1.
Tikkanen, M (1992). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.
Winderlöv, M & Alkehag, E. Att handskas med "skitungar". Vardagspedagogik för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Gravander & Winderlöv. ISBN 91-630-8292-6


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17