|
|
|
|
PÄP060 Specialpedagogik - damp, autism 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar kurs / Gr 1-7, Fl, Fp / åk3, lp3:1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-22. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism och DAMP samt om samhällsansvaret för dem som fått dessa diagnoser. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen. INNEHÅLL Lagstiftning: skollag, SoL, LSS Styrdokument för förskola - skola Autism, DAMP Förhållningssätt och arbetsmetoder Att vara förälder UNDERVISNING Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete i autism/DAMP EXAMINATION Examination sker genom litteraturseminarier, fördjupningsarbete och skriftlig individuell uppgift. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Damp | 2.0poäng |
Autism | 2.0poäng |
Samhällsansvar, intresseorganisationer | 1.0poäng |
LITTERATUR Andersson, L red (2001). Sociala berättelser och seriesamtal. Riksföreningen Autism (rfa.kansli@autism.se) ISBN 91-631-1385-6. Beckman, V; Kärnevik, M & Schaumann, H (1998). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och kultur. ISBN 91-27-07205-3. Duvner, T (1994) Barnneeuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A B W Medicin, Liberutbildning, ISBN 91-47-00426-6. Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Neuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och kultur. ISBN 91-27-07157-x. Gillberg, C (1999). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och kultur. ISBN 91-27-07209-6. Styrdokument för förskola, skola, förskoleklass och fritidshem.
En av följande biografier eller liknande:
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |