Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP059 Yrkesfördjupning med examensarbete 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl / åk3, lp3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2001-11-16.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP052

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha fördjupad kompetens att möta de krav som ställs på förskolläraryrket i ett föränderligt samhälle, samt kunna planera och genomföra utvecklingsarbete i framtida verksamheter.

INNEHÅLL
Ledarskap i yrkesrollen, ledarskapsetik
Beslutsprocesser och budgetarbete, styrning och kontroll

UNDERVISNING
Uppläggningen skall vara problemorienterad och bygga vidare på deltagarnas tidigare erfarenheter. I kursen ingående ämnen skall integreras. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, gruppdiskussioner, grupparbeten, handledning både i teoretiska och praktiska studier. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen. Seminarier av examensarbeten. Deltagande i minst tre utöver de egna.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Vidare examineras praktik och examensarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 3.0poäng
Praktik (varav examensarbete 2 poäng) 7.0poäng
Yrkesfördjupning 5.0poäng

LITTERATUR
Dyregrov, A & Raundalen, M (1995). Sorg och omsorg.
Johansson, E (2001). Små barns etik. Liber. ISBN 91-47-04986-3.
Kennedy, B (1999). Glasfåglar i molnen. HLS Förlag. ISBN 91-7656-451-7.
Sekretess (1998). I förskola och skola
Sommer, D (1997). Barndomspsykologi - Utveckling i en föränderlig värld. Runa Förlag. ISBN 91-88298-35-3.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan Lpfö 98.
Wehner-Godeé, C. Att fånga lärandet. Liber. ISBN 91-47-0442-1.

REFERENSLITTERATUR
Barsotti, A (1998). D - som i Robin Hoods pilbåge. HLS Förlag. ISBN 91-7656-397-9.
Carlgren, I (1999). Miljöer för lärandet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01119-9.
Gottvassili, K Å (1991). Personalutveckling inom barnomsorg.
Lindh, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Studentlitteratur. ISBN 91-44-30091-3.
Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärarens lärande. Lund: Studentlitteratur
ISBN 91-44-00186-X.


ÖVRIGT
RESURSER: Praktik 7p, Met 2p, Ped 1p, Sk 2p, Examensarbete 3p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17