Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 01/02


Department of Education

PÄP056 The Reflective Practitioner 7.5 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q4:2

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER



PREREQUISITES
General entrance requirements and course admission requirements for teacher training.

COURSE AIM
The aims of the course are that students:
- develop their ability to reflect on their own and others´achievements during work placement
- gain understanding of the need for professional reflection in the constantly developing
teaching role
- gain understanding of the interdependence between scientific theory and practical
application


CONTENTS
Case studies based on the students´own work placement.
Presentation of educational development work.
The teaching role and the professional identy.


TEACHING
The teaching will take the form of lectures, lessons and seminars. The degree project is to be completed during the course.

EXAMINATION
Written and oral examination, individually and in group. Presentation of the degree project
in a seminar. Evaluation of the degree project.
COURSE GRADE SCALE: pass/fail

ITEMS/CREDITS
The work of a teacher in theory and practice 4.50ECTS
Degree project 3.00ECTS

COURSE LITERATURE
Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning.
Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.

Övrig litteratur bestäms senare i överenskommelse mellan lärare och studenter.

FRÅN TIDIGARE KURSER
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-0005-3.
Hallerström, H. (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H. (1997) Examenarbeten. Luleåmodellen för pedagogutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.

REFERENSLITTERATUR
Dalin, P (1996). Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber. ISBN 91-47-04801-8.
Egidius, H. Problembaserad inlärning - en introduktion.
Hård af Segerstad, H (1997). Problembaserat lärande. Stockholm: Liber. ISBN 91-4704898-0.
Madsén, T (red) (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34821-5.
Rudhe, E och Skolverket (1996). Ur nöd i lust. Västervik: Ekbland & Co. ISBN 91-88373-64-9
Voss. Inlärningsrevolutionen.
Westman, F (1991). Läraryrket ä en kärlekshandling? Artemis. ISBN 91-87762-25-0.


REMARKS


Valid for the academic year 01/02.

Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 2001-12-17