Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP055 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 åk 1 / lp 3-4:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

SYFTE/MÅL
Den studerande
- utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling
- tillägnar sig kunskap om elever i behov av särskilt stöd, en orientering om grundläggande läs- och skrivinlärning samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen
- tillägnar sig kunskaper om att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklat förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete.
- blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blivit medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalite.

INNEHÅLL
Orientering om läs- och skrivinlärning.
Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel.
Elevutvärdering, betygsättning och prov.
Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation.
Kursplaner
Elever i behov av särskilt stöd, specialpedagogik.

UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet och är förlagd till
grundskolans fjärde till nionde studieår. Under kursens skolförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterande lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Kursplaner,kvalitetssäkr,ämnesdid,specialped./tentamen 3.5poäng
Didaktik 1.5poäng
Praktik (varav examensarbete 4,0) 9.0poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Danielsson & Liljeroth, I (1996). Vägval och växande.
Holmqvist, T (1999). Presentationsteknik. Liber. Best.nr 47-04-537-X.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter.
Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6
Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G & Starrin, B. (red) (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Skolverket. Betygsboken 1 och 2.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Säfström, C A & Svedner, P O (2000). Didaktik - perspektiv och problem. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01032-X.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Armelius, B (1996). Vård av ungdomar med sociala problem. Stockholm: Liber utbildning AB. ISBN 634-1682-4.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Egerbladh, T & Tiller, T (1998). Forskning i skolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
Ylander, C & Larsson-Lindman, B (1994). Makt och rädsla. Borås Centraltryckeri. ISBN 91-27-01961-6.
Ågren, L (1997). Att arbeta individanpassat i gymnasieskolan. Kalmar Sund Tryck. ISBN 91-7724-917-8.
Uljens, M (1997). Didaktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-47941-7.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Ämnesdidaktik 3p, Praktik 9p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17