|
|
|
|
PÄP055 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 åk 1 / lp 3-4:1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. SYFTE/MÅL Den studerande - utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling - tillägnar sig kunskap om elever i behov av särskilt stöd, en orientering om grundläggande läs- och skrivinlärning samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen - tillägnar sig kunskaper om att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklat förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete. - blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blivit medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalite. INNEHÅLL Orientering om läs- och skrivinlärning. Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel. Elevutvärdering, betygsättning och prov. Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation. Kursplaner Elever i behov av särskilt stöd, specialpedagogik. UNDERVISNING Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet och är förlagd till grundskolans fjärde till nionde studieår. Under kursens skolförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterande lärande. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursplaner,kvalitetssäkr,ämnesdid,specialped./tentamen | 3.5poäng |
Didaktik | 1.5poäng |
Praktik (varav examensarbete 4,0) | 9.0poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Danielsson & Liljeroth, I (1996). Vägval och växande. Holmqvist, T (1999). Presentationsteknik. Liber. Best.nr 47-04-537-X. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6 Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G & Starrin, B. (red) (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Skolverket. Betygsboken 1 och 2. Skolverket. Bildning och kunskap. Säfström, C A & Svedner, P O (2000). Didaktik - perspektiv och problem. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01032-X. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Ämnesdidaktik 3p, Praktik 9p, Examensarbete 1p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |