|
|
|
|
PÄP053 Läraren som ledare 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 / åk 1, lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. SYFTE/MÅL De studerande - skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i grundskolan - skaffar sig insikter i pedagogisk ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning - skaffar sig förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen - utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning INNEHÅLL Skolans styrinstrument, skolan som samhällsinstitution och skolan som arbetsplats. Grundskollärarens uppdrag och funktion, etik sekretess. Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet. Pedagogisk ledarskap för grundskollärare. Introduktion till didaktik UNDERVISNING Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet, som är förlagt till i huvudsak grundskolans studieår 7-9. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Den vetenskapliga bakgrunden, syftet och metoden till examensarbetet skrives och bedöms. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 3.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Lärarens yrkesroll (varav IT) | 3.0poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Forskningsmetodik: Ej fastställd. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Kihlbaum Larsson, A (1995). Utvecklingssamtal i skolan. Liber. ISBN 634-1408-2. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Skolverket. Bildning och kunskap. Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber. Skolverket. Överenskommet. Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94. Litteratur tillkommer i Forskningsmetodik. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 3,5p varav ex.arb. 1,5p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4 p, Examensarbete 1,5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |