Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP053 Läraren som ledare 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 / åk 1, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

SYFTE/MÅL
De studerande
- skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i grundskolan
- skaffar sig insikter i pedagogisk ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning
- skaffar sig förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen
- utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning

INNEHÅLL
Skolans styrinstrument, skolan som samhällsinstitution och skolan som arbetsplats.
Grundskollärarens uppdrag och funktion, etik sekretess.
Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet.
Pedagogisk ledarskap för grundskollärare.
Introduktion till didaktik

UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet, som är förlagt till i huvudsak grundskolans studieår 7-9. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Den vetenskapliga bakgrunden, syftet och
metoden till examensarbetet skrives och bedöms.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 3.0poäng
Praktik 4.0poäng
Lärarens yrkesroll (varav IT) 3.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00089-8.
Forskningsmetodik: Ej fastställd.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Kihlbaum Larsson, A (1995). Utvecklingssamtal i skolan. Liber. ISBN 634-1408-2.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Skolverket. Bildning och kunskap.
Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber.
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.
Litteratur tillkommer i Forskningsmetodik.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Ahrenfelt, B & Berner, R (1994). Konflikthanteringsboken. Malmö: Liber-Hermods. ISBN 91-23-01450-4.
Arwedson. Didaktik för lärare.
Assermark, G & Sörensson, K (1996). Arbetslag i gymnasieskolan. Stockholm: ITK läromedel J:B Grafiska AB. ISBN 7157 155.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur.
Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala, en bok för människor i kontaktyrken. Stockholm. ISBN 91-44-32721-8.
Fahrman, M (1998). Mobbning.
Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Lauvås. Handledning och praktisk yrkesteori-1.
Hägg, K & Kuoppa, S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00235.
Maltén, A. Lärarkompetens.
Nilsson, B (1994). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31362-4.
Silén, C (1996). Ledsaga lärande. Linköping. ISBN 91-7871-871-6.
Stensmo, C (2000). Ledarstilar i klassrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01575-5.
Rohlin, L et al (1994). Strategiskt ledarskap i lärsamhället. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-86312-01-4.
Rothny-Östberg, M & Rosendahl, S. Samtal som utvecklar. Malmö. ISBN 91-23-01443-1.0


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3,5p varav ex.arb. 1,5p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4 p, Examensarbete 1,5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17