Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP052 Samhället och barn i behov av särskilt stöd 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl / åk 2,lp3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-23 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurs PÄL005 (KSP046), PÄP044 och PÄS026.

SYFTE/MÅL
Studerande skall tillägna sig förståelse för och kunskap om barn med behov av särskilt stöd för sin utveckling och deras familjer. Utifrån dessa behov skall de studerande tillämpa ett arbetssätt, som leder till att varje barns enskilda behov blir tillgodosett utifrån sina utvecklingsmöjligheter. De studerande skall också bearbeta sina attityder och värderingar till barn med olika behov av stöd.

INNEHÅLL
I kursen behandlas:
vilka som tillhör gruppen barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling (fysiska, psykiska, sociala handikapp; invandrar- och flyktingbarn)
den lagstiftning som gäller för barnen och deras familjer
de intresseorganisationer som företräder dem
de etiska frågor och värderingsfrågor som rör dessa barn och deras familjer
faktorer som kan påverka familjesituationen, krissituationer
integration och arbetsmetoder
flerspråkighet, verbal och icke-verbal
datorn som hjälpmedel
fördjupning av sekretess och ansvarsfrågor
vård och omsorg i ett EU-perspektiv
PM Examensarbete


UNDERVISNING
I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Pedagogik, samhällskunskap, metodik integreras. Ett projektarbete genomförs som fördjupning. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik/praktikrapportering 5.0poäng
Lagstiftning, etiska frågor, värderingsfrågor/projekt, kursu 3.0poäng
Handikapp och specialpedagogik/projekt, kursuppgift 5.0poäng
Datorbaserat lärprogram 1.0poäng

LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K (1998) Omsorgsboken. Liber. ISBN 91-47-04863-8.
Cederblad, M (1996) Barn och ungdomspsykiatri. Liber utbildning. ISBN 91-634-1375-2.
Gren, J (1994) Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber. ISBN 91-634-0729-9.
Hellström, A (1993) Ungar är olika. Liber. ISBN 91-643-0035-9.
Ladberg, G (1996) Barn med flera språk. Liber utbildning AB. ISBN 91-634-0254-8.
Läroplan för förskolan/Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6.
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet/Lpo 94.
Sjölund, C (1999). Socialtjänsten och lagen. Anima Förlag. ISBN 91-971642-2-4.
Svensk invandrar o flyktingpolitik. Redaktör Linnea Gardeström. Utgivare: Stockholms Arbetsmarknadsdepartement (1988).
Svenska kommunförbundet. Sekretess i förskola och skola m m. Kommentus förlag, 117 99
Stockholm. Beställningsnummer 7099-758-6. ISBN 91-7099-758-6.

Skönlitteratur/biografier ca 800 sidor tillkommer.


ÖVRIGT
RESURSER: Met 3p, Ped 3p, Sk 3p, Sv 1p, Praktik 4p, PM Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17