Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP050 Den reflekterande praktikern 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

SYFTE/MÅL
Den studerande
á utvecklar sin förmåga att reflektera över sin egen och andras lärarpraktik
á utvecklar sin förståelse för den professionella reflektionens betydelse för en lärarroll i ständig utveckling
á utvecklar sin förståelse för den vetenskapliga teorins och den praktiska tillämpningens ömsesidiga beroende
á lägger grunden till forskning i lärande

INNEHÅLL
á Fallstudier med utgångspunkt i erfarenheter under praktiken.
á Presentation av pedagogiskt utvecklingsarbete.
á Lärarrollen och yrkesidentiteten

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Lärarens arbete i teori och praktik 4.0poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Arfwessson, G (1992). Arbete i lag och grupp: om grupparbete, tema, projekt och lärarlag i skola och undervisning.
Handal, G & Lauvås, P (2000). På egna villkor, en strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-01116-4.
Imsen, G (1999). Lärarens värld. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00588-1.
Kroksmark, T & Strömqvist, G (red) (1992). Undervisningsmetodik. Lund: Studentlitteratur.
Selander, S (1988). Lärobokskunskap. Lund: Studentlitteratur.

Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

FRÅN TIDIGARE KURSER
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-0005-3.
Hallerström, H. (red) (1997). Kreativa lärmiljöer. En studie av högstadieskolor. Reprocentralen. ISBN 91-973124-0-1.
Johansson, H. (1997) Examenarbeten. Luleåmodellen för pedagogutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94.

REFERENSLITTERATUR
Dalin, P (1996). Utbildning för ett nytt århundrade. Stockholm: Liber. ISBN 91-47-04801-8.
Egidius, H. Problembaserad inlärning - en introduktion.
Hård af Segerstad, H (1997). Problembaserat lärande. Stockholm: Liber. ISBN 91-4704898-0.
Madsén, T (red) (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34821-5.
Rudhe, E och Skolverket (1996). Ur nöd i lust. Västervik: Ekbland & Co. ISBN 91-88373-64-9
Voss. Inlärningsrevolutionen.
Westman, F (1991). Läraryrket ä en kärlekshandling? Artemis. ISBN 91-87762-25-0.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2,5p, Ämnesdidaktik 1,5p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17