|
|
|
|
PÄP049 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 3-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. SYFTE/MÅL Den studerande á blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blir medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet á utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling á skaffar sig kunskap om elever med behov av särskilt stöd samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen á lär sig att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklar förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete INNEHÅLL á Kursplaner á Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel. á Elevutvärdering, betygssättning och prov. Självvärdering. á Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation. á Elever med behov av särskilt stöd. UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Specialpedagogik/tentamen | 1.5poäng |
Kursplaner, kvalitetssäkring, ämnesdidaktik mm | 3.5poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik (inkl examensarbete 4 poäng) | 9.0poäng |
LITTERATUR Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Danielsson & Liljeroth, I (1996). Vägval och växande. Holmqvist, T (1999). Presentationsteknik. Liber. Best.nr 47-04-537-X. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om datorn som verktyg - för elever med läs- och skrivsvårigheter. Lundgren, T & Ohlis, K. Vad alla lärare och rektorer bör veta om läs- och skrivsvårigheter. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6 Rönnerman, K (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G & Starrin, B. (red) (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Skolverket. Betygsboken 1 och 2. Skolverket. Bildning och kunskap. Säfström, C A & Svedner, P O (2000). Didaktik - perspektiv och problem. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01032-X. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Ämnesdidaktik 3p, Praktik 9p, Examensarbete 1p |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |