|
|
|
|
PÄP048 Läraren som ledare, gymnasielärarutbildning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. SYFTE/MÅL Den studerande á skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i gymnasieskolan á skaffar sig insikter i pedagogiskt ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning á utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning á blir förtrogen med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen INNEHÅLL á Gymnasieskolan i det svenska skolväsendet. Styrdokument. á Gymnasielärarens uppdrag och grundfunktioner. Etik och sekretess. Miljöperspektiv och internationella perspektiv i undervisningen. á Individ- och grupputveckling - i allmänhet och i ämnesdidaktiskt perspektiv á Kommunikation och samtal. Konflikthantering och mobbning. á Pedagogiskt ledarskap för ämneslärare. á Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. Under kursen gör den studerande fältstudier i specialpedagogik som förberedelse för undervisningsmoment i nästkommande kurs. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Lärarens yrkesroll | 3.0poäng |
Examensarbete | 3.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Forskningsmetodik: Ej fastställd. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Kihlbaum Larsson, A (1995). Utvecklingssamtal i skolan. Liber. ISBN 634-1408-2. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Skolverket. Bildning och kunskap. Skolverket. Vem bestämmer? Beställningsnummer 94:85. Liber. Skolverket. Överenskommet. Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlittertur. ISBN 91-44-00329-3. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna - Lpo 94, Lpf 94. Litteratur tillkommer i Forskningsmetodik. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 3,5p (varav 1,5p ex.arbete), Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1,5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |