Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP047 Elevens lärande, gymnasielärarutbildning 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU Gy / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

SYFTE/MÅL
Den studerande
á utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling
á skaffar sig kunskap om ungdomars och vuxnas utveckling och lärande samt utvecklar ämnesdidaktisk medvetenhet
á skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i ämneslärarens praktiska arbete
á grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen

INNEHÅLL
á Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Skolans värdegrund. Lärarens självbild. Pedagogisk och ämnesdidaktisk grundsyn.
á Elevers lärande och utveckling - i allmänhet och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Forskning i lärande.
á Köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling. Ungdomars livsmiljö.
á Pedagogiska förgrundsgestalter. Vuxenpedagogik. Ämnesdidaktik i ett historiskt perspektiv.
á Informationsteknik

UNDERVISNING
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik 4.0poäng
Pedagogik och ämnesdidaktik i ett hist perspektiv 1.5poäng
Ungdomars och vuxnas lärande och utveckling mm 2.0poäng
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm 1.5poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Bergem, T (2000). Läraren i etikens motljus.
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Erdis, M (2000). Juridik för pedagoger. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00975-5.
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0.
Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Lendahls, B & Runesson, U (1995). Vägar till elevers lärande. ISBN 91-44-61411-X.
Rönneman, K (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Skolverket. Ständigt, Alltid - en fördjupad studie om värdegrunden. 1999:1345. ISBN 91-89313-39-9.
Skolverket. Bildning och kunskap
Skolverket. Överenskommet.
Skolverket. Reformeringen av gymnasieskolan - en sammanfattande analys. Skolverkets rapport nr 187.
Skolverket. Hellsten, J-O & Pérez Prieto, H (1998). Gymnasieskola för alla... andra - en studie om marginalisering och utslagning i gymnasieskolan. ISBN 91-89313-09-x.
Stensmo. Pedagogisk filosofi.
Svensson, P-G & Sterrin, B (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Tibelius, U & Claesson, S (2000). Skolan i centrum. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01496-1.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Boström, L & Wallenberg, H (1997). Inlärning på elevernas villkor - inlärningsstilar i klassrummet. Falun: Brain Books AB.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Ellström, P et al (1996). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61751-8.
Hartman, S. Lärares kunskap.
Hård af Segerstad, H et al (1996). Vuxenpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61881-6.
Jensen, E. Hjärnbaserat lärande.
Klein, P & Saunders, B (1995). Tio steg mot en lärande organisation. Malmö: Brain Books AB.
Larsson, R. Politiska ideologier.
Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37391-0.
Norén, K (1996). Samtal i pedagogernas rum. Stockholm: Nielsen & Norén förlag HB.
Steinberg, J (1994). Den nya inlärningen. Falköping: Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-624-1.
Svedberg, L & Zaar, M (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. ISBN 91-634-0268-8.
Ziehe, T (1989). Kulturanalyser. Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag; Symposion.
Ålund, A (1997). Multikultiungdom. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00221-1.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17