|
|
|
|
PÄP047 Elevens lärande, gymnasielärarutbildning 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU Gy / Lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. SYFTE/MÅL Den studerande á utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling á skaffar sig kunskap om ungdomars och vuxnas utveckling och lärande samt utvecklar ämnesdidaktisk medvetenhet á skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i ämneslärarens praktiska arbete á grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen INNEHÅLL á Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn. Skolans värdegrund. Lärarens självbild. Pedagogisk och ämnesdidaktisk grundsyn. á Elevers lärande och utveckling - i allmänhet och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Forskning i lärande. á Köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling. Ungdomars livsmiljö. á Pedagogiska förgrundsgestalter. Vuxenpedagogik. Ämnesdidaktik i ett historiskt perspektiv. á Informationsteknik UNDERVISNING Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment. EXAMINATION Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Pedagogik och ämnesdidaktik i ett hist perspektiv | 1.5poäng |
Ungdomars och vuxnas lärande och utveckling mm | 2.0poäng |
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm | 1.5poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Bergem, T (2000). Läraren i etikens motljus. Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8. Erdis, M (2000). Juridik för pedagoger. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00975-5. Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4. Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0. Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. Johansson, H (1997). Luleåmodellen. Lendahls, B & Runesson, U (1995). Vägar till elevers lärande. ISBN 91-44-61411-X. Rönneman, K (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X. Skolverket. Ständigt, Alltid - en fördjupad studie om värdegrunden. 1999:1345. ISBN 91-89313-39-9. Skolverket. Bildning och kunskap Skolverket. Överenskommet. Skolverket. Reformeringen av gymnasieskolan - en sammanfattande analys. Skolverkets rapport nr 187. Skolverket. Hellsten, J-O & Pérez Prieto, H (1998). Gymnasieskola för alla... andra - en studie om marginalisering och utslagning i gymnasieskolan. ISBN 91-89313-09-x. Stensmo. Pedagogisk filosofi. Svensson, P-G & Sterrin, B (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Tibelius, U & Claesson, S (2000). Skolan i centrum. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01496-1. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 4p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |