|
|
|
|
PÄP046 Socialpedagogik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp / åk 2, lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-01-27 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-05. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP046 och PÄP044. SYFTE/MÅL Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig sådana kunskaper att de kan vägleda, stödja och hjälpa barn och ungdomar i deras lärande och tillägnande av sådana kunskaper och färdigheter, värderingar och normer att ungdomarna kan etablera, bibehålla, utveckla och avveckla personliga och sociala relationer till grund för en god livskvalitet. Efter genomgången kurs skall de studerande ha tillägnat sig: á en orientering om socialpedagogik som utbildning, ämne och tillämpningsområde á kunskap om begreppet handikapp generellt och sociala handikapp speciellt á kunskap om socialisation, barn- och ungdomskultur och identitetsproblematik á bearbetat egna attityder och värderingar kring avvikande beteende och nomalitet á fördjupade teoretiska kunskaper om psykologiska, socialpsykologiska och sociologiska perspektiv på sociala handikapp á kännedom om olika förklaringsmodeller till sociala handikapp á kunskap om lagstiftning och om socialpolitiska mål och medel för verksamhet bland barn och unga á insikter om de problem och den utslagning som en bristfällig fritidssituation kan medföra á beredskap för att omsätta kunskaper om åter- och omfostrande psykosociala arbetsuppgifter i förebyggande arbete, behandlingsplanering och social träning á kunskap om könsrelaterade aspekter på sociala handikapp á tillägnat sig internationella perspektiv på socialt arbete bland barn och unga och kunskap om internationella överenskommelser á erfarenheter från den aktuella forskningen om barns och ungdomars livsmiljö á erfarenheter genom bearbetning av frågor i den aktuella debatten om sociala handikapp. INNEHÅLL Psykiska och sociala handikapp Socialpedagogik, psykosocialt synsätt och arbete Olika perspektiv på och förklaringsmodeller för sociala handikapp Ungdomskulturer Jämställdhet
Internationella perspektiv på socialt arbete | |
Enskild skriftlig tentamen | 2.0poäng |
Proj.rapport,litt.sem.,grupparb./skriftlig&muntlig redovisn. | 3.0poäng |
LITTERATUR Buber M (1993) Om uppfostran. Ludvika Dualis förlag. Berglund S-A (2000) Social pedagogik. Lund Studentlitteratur. Sjölund, C. (1998). Socialtjänsten och lagen 1999. Lund: Anima förlag AB. ISBN 91-971642-2-4. Hindberg B (1999) När omsorgen sviktar. Rädda Barnen. ISBN 91-88726-39-8. Olsson C (1998) Mobbning och våld i vardagen. Warne förlag. ISBN 91-8642457-2. Skolverket (1999) Allmänna råd och kommentarer för fritidshem. StockholmLiber. ISBN 91-89313-52-6. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (LPO94). ISBN 91-38-31413-4. Tillkommer 100-200 sidor fack eller skönlitteratur i samråd med lärare.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk/Re 2p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |