Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP042 Ungdomars lärande - behov och förutsättningar 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp, Skellefteå / T3, lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-11-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄS020, PÄP037 och PÄP038.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig:
- fördjupade teoretiska kunskaper om ungdomars lärande,
- kunskaper om förutsättningar och eget ansvarstagande för en utveckling mot en
lärande pedagog,
- kunskaper om skapande ämnens funktion som uttrycks- och bearbetningsformer till stöd för
ungdomars lärande,
- kännedom om fritidspedagogers funktion i en utveckling mot en lärande organisation,
- insikter i könstillhörighetens betydelse för lärande,
- kunskaper om begreppet handikapp, fysiska och psykiska funktionshinder,
- kunskaper om gällande lagstiftning, samhälleliga stödåtgärder och
handikapporganisationers verksamhet
- kunskaper om fritidspedagogers funktion för ungdomar i behov av särskilt stöd,
- kunskaper om egna attityder och värderingar till grund för det egna förhållningssättet i yrkesrollen,
- förutsättningar för att tillämpa innehåll och arbetssätt till stöd och hjälp för ungdomar i behov av särskilt stöd,
- kännedom om datoranvändning och andra informationsteknologiska hjälpmedel för stimulans och undervisning i den praktiska verksamheten,
- förmåga att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt ,
- kännedom om frågor i den aktuella forskningen och debatten om lärande och handikapp.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Ungdomar med behov av särskilt stöd.
Begreppet handikapp - olika funktionshinder.
Lagstiftning och bestämmelser
Handikapporganisationer
Integrering och specialinstitutioner
Etiska frågor
Datorer och informationsteknologi
MOMENT 2. Praktik
Praktik inriktad mot särskilt stöd och lärande.
Praktikrapportering
MOMENT 3. Lärande
Erfarenhet och lärande
Metakognition
Lärande pedagog i en lärande organisation
Uttrycks- och bearbetningsformer vid lärande
Kön och lärande
MOMENT 4. Projektarbete
Vetenskapligt förhållningssätt och metodik
Projektarbete inriktad mot handikapp kopplat till lärande

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, projektarbete och praktik.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapport med uppföljning 8.0poäng
Projektarbete/projektrapport 3.0poäng
Ungdomar med behov av särskilt stöd/tentamen 4.0poäng
Lärande/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00417-6.
Bakk, A & Grunewald, K (1998). Omsorgsboken. Lund: Liber Utbildning. ISBN 91-47-04863-8.
Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Lund: Liber förlag. ISBN 91-634-0729-9.
Gunnarsson, B. (1999) Lärandets ekologi. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00334-X.
Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Stockholm: Runa förlag. ISBN 88298-24-8.
Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00073-1.
Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Berghs förlag.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Starrin, B & Svensson, P-G (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39861-1.
Tillkommer litteratur efter överenskommelse med examinator. Vetenskapligt material om ca 150 sidor kring lärande och dessutom skönlitteratur i anslutning till kursens delmoment. Referenslitteratur tillkommer i anslutning till projektarbete och praktikuppgift.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1: Ped 1p, Met 1p, Sk 2p (inkl. etik)
Moment 2: Met 1p, Praktik 7p.
Moment 3: Ped 3p, Mu/Bof 2p.
Moment 4: Ped 1,5p, Met 1,5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17