Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP040 Specialpedagogik - mobbning 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar / lp 1
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Senast revierad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier

SYFTE/MÅL
Deltagarna skall efter avslutad kurs ha kunskap om vad som kännetecknar mobbning och vilka orsaker som kan förklara och göra mobbning i barn- och elevgrupper förståelig. De studerande skall tillförskaffa sig kunskap, förståelse samt förtrogenhet om olika åtgärdsprogram mot mobbning.

INNEHÅLL
I kursen ingår att göra sig väl införstådd i läroplanens syn på mobbning samt att undersöka enskilda skolors beredskap och handlingsplaner för att förebygga och behandla mobbning. Elevers attityder till mobbning skall klarläggas.

I kursen behandlas:
- Läroplanerna och kursplanerna för det obligatoriska skolväsendet
- Definitioner av mobbning
- Forskning om mobbning
- Teorier om mobbning
- Fallbeskrivningar om mobbning
- Åtgärdsprogram för mobbning
- IT-program om mobbning
- Attityder och attitydförändring
- Forskningsmetodik och rapportskrivning

UNDERVISNING
Undervisningen är indelad i tre moment (1,2,3)
1. Lärarledd introduktion och därefter självstudier med efterföljande gruppvisa seminarier samt enskild skriftlig tentamen.
2. Lärarledd introduktion av projektarbete och rapportredovisning. Gruppvisa fältstudier och sammanställning av rapport enligt den s k Luleåmodellen
3. Tvärgruppvisa seminarier för redovisning och diskussion av rapporterna.

EXAMINATION
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Tentamen 2.0poäng
Projektrapport, litteraturseminarier och grupparbeten 3.0poäng

LITTERATUR
Fors,Z (1995).Makt maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0.
Larsson E (2000) Mobbad? Det har vi inte märkt. Stockholm Liber.
Larsson-Swärd (1995) Åtgärdsprogram. Lund studentlitteratur.
Olsson C (1998) Mobbning och våld i verkligheten. Warne förlag. ISBN 91-864-2457-2.
Olwaeus D (1999).Mobbning bland barn och ungdomar. Stockholm Rädda barnen.
Tillkommer, i samråd med lärare, fack- och skönlitteratur om 100-300 sidor.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Ps/Met 5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17