Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp / T4, lp 3,4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått kurserna KSP046, PÄP044 och PÄS025.

SYFTE/MÅL
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig sådana kunskaper och färdigheter att de kan utforma arbetssätt med utgångspunkt från barn och ungdomars behov, erfarenheter och intressen till stöd och stimulans för människor med behov av särskilt stöd.

Studerande skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig:
á kunskap om begreppet handikapp
á kunskap om vilka krav som ställs på fritidsverksamhet för människor med behov av särskilt stöd
á kunskap om fysiska, psykiska och emotionella funktionshinder
á insikter om psykiska problem och sjukdomar
á och bearbetat egna attityder och värderingar till grund för det egna förhållningssättet till människor med behov av särskilt stöd
á kunskap om stödåtgärder, metoder och arbetssätt för generell och individuell stimulering och undervisning
- kunskap om integrering och specialinstitutioner
á kunskap om lagstiftning, samhälleliga stödåtgärder och handikapporganisationers verksamhet
á kännedom om internationella perspektiv på människor med behov av särskilt stöd
á erfarenheter från den aktuella forskningen och debatten om människor med behov av särskilt stöd
á kunskap om betydelsen av musik och rörelse
á kunskap om åldrande och fritidspedagogers funktion inom äldreomsorgen
á kunskap om datorbaserade program till stöd för stimulans och undervisning

INNEHÅLL
MOMENT 1. Människor med behov av särskilt stöd
Fysiska, psykiska och emotionella funktionshinder
Psykiska sjukdomar
Attityder och värderingar, etiska frågor
Specialpedagogik, specialmetodik
Lagstiftning, stöd- och stimulansåtgärder
Integrering och specialinstitutioner
Internationella perspektiv
Musik och rörelse
Åldrande och äldreomsorg
Första hjälpen vid akuta sjukdomstillstånd
Aktuell forskning och debatt
Datorbaserade lärprogram
MOMENT 2. Projektarbete
Vetenskapligt förhållningssätt och metoder
Projektarbete med inriktning mot människor med behov av särskilt stöd
MOMENT 3. Praktik
Specialpraktik. Praktikrapportering
MOMENT 4. Examensarbete
Examensarbete


UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, studiebesök och expertmedverkan samt projektarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, inlämnad praktikuppgift och projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Människor med behov av särskilt stöd/tentamen 5.0poäng
Praktik/praktikrapport och uppföljning 7.0poäng
Projektarbete/projektrapport 2.0poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Bakk, A & Grunewald, K (1998). Omsorgsboken. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-47-04863-8.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0729-9.
Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag. ISBN 91-88298-24-8.
Sjölund, C. (1999). Socialtjänsten och lagen. Lund: Anima Förlag. ISBN 91-971642-2-4.
Skolverket (1999) . Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. ISBN 91-89313-52-6.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Skolverket och CE Fitzes AB.
Wahlström G (1997) Kirre - en bok om attt möta, vårda och fostra trasiga barn Stockholm:Runa
Utöver ovanstående tillkommer fack- och skönlitteratur om 500-700 sidor i anslutning till människor med behov av särskilt stöd som bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3p, Met 2p, SO 1p, Mu 1p, Rör/Id 1p, Praktik 6p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17