Institutionen för lärarutbildning

PÄN403 Miljö och miljöteknik 10.0 poäng

Miljövetenskap

Gr 4-9, åk 3 / Lp 2

Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-19 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2001-01-15.

PÄN400, PÄN404

Efter genomgången kurs skall studenten ha
- befäst kretslopps- och miljökunskaper så att han/hon skall kunna förstå principerna för, kunna förmedla kunskaper och föra resonemang om samt ta ställning i miljöfrågor,
- kunskaper om hur ett samhälle skall kunna planeras och byggas för att ingå i det naturliga kretsloppet, hur föroreningar sprids i mark, luft och vatten, vilka konsekvenser de har på miljön samt hur avfall och föroreningar skall tas om hand
- kunskaper om vilka vanor och handlingsmönster, som sparar naturresurser och skonar miljön samt kunna förmedla dessa.

Historik. Miljöproblematiken i ett lokalt, regionalt och globalt perspektiv. Internationellt miljösamarbete och Agenda 21. Lagar och förordningar inom miljöområdet.
Fast, flytande och gasformigt avfall. Orsaker till och effekter av följande miljöproblem: Växthuseffekt, förtunning av ozonskikt, eutrofiering, försurning, tungmetaller och fotokemisk smog. Hoten mot biologisk mångfald.
Grundläggande mikrobiologi samt mikroorganismernas roll vid omvandlingar i naturen, nedbrytning av miljögifter och annat avfall. Ames test.
Överblick av material- och energiflöden i en kommun. Användning av fossila och förnyelsebara resurser. Engergikvalitet och alternativa energikällor. Förändringsprocesser inom områden som byggande och boende, livsmedelsförsörjning och transporter. Villkor för att det livsuppehållande systemet skall vara uthålligt och människans roll i detta.
Källsortering av hushållsavfall. Producentansvar. Farligt och miljöstörande avfall. Komposteringsprocessen. Rötningsprocessen. Omhändertagande av avfall på upplag. Emissioner från upplag.
Rening av dricksvatten och avloppsvatten. Olika sorters dricksvatten. Hur avloppsnätet fungerar, t ex vad brunnslock i gatan innebär, brandsläckning, vart regnvatten och snön tar vägen.
Användning av GIS (geografiska informationssystem) inom miljövården. Geofysiska mätmetoder för att t ex kartlägga grundvattenförekomst.
Trafikplanering. Miljöeffekter av trafik i form av t ex avgaser och buller.

Praktik i grundskolans år 4-6.
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, laborationer, seminarier och studiebesök.
I början av kursen presenteras ett projekt inom ämnesområdet. Studenterna arbetar 2-3 tillsammans med var sin del av projektet. Redovisningen sker skriftligt i form av en rapport samt muntligt i form av en lektion insatt i sitt didaktiska sammanhang.

Tentamen på teoriavsnitt. Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgift.
Bedömning görs av praktik, praktikuppgift och praktikrapport.

Skriftlig tentamen 4.0poäng
Laborationer och studiebesök 1.0poäng
Muntlig redovisning av projektuppgift 0.5poäng
Skriftlig redovisning av projektuppgift 1.5poäng
Praktik 3.0poäng

- (1996). Miljöeffekter. Kompendium i miljöskydd, del 4. KTH. ISBN 91-630-9297-2.
Brandt, N & Gröndahl, F (2000). Kompendium i miljö och miljöteknik. Institutionen för samhällsbyggnadsteknik
Campbell, N A, Reece, J B & Mitchell, L G (1999). Biology. 5th ed. ISBN 0-201-52262-4.
Grennberg, K. Kompendium i mikrobiologi. Luleå tekniska universitet, Avdelningen för restproduktionsteknik.
Litteratur i samband med projektuppgiften.

RESURSER: Ke 1,5p, Bi 1,5p, Miljö/Miljöteknik 4p, Pr 3p.