Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN036 Jorden och livets system, statistik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, ma/nv / åk 3, lp1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄS030 och PÄN024.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskaper om:
- livets högre organisationsnivåer, organism-population-samhälle, deras utveckling, funktion och struktur
- villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald
- energiflödet från solen genom olika naturliga och tekniska system på jorden
- jorden som system, meteorologi och magnetfält
- kosmologi och människans plats i universum
- viktiga egenskaper hos vatten, dess roll som lösningsmedel och transportmedel
- materiens oförstörbarhet, omvandlingar, nedbrytning, kretslopp och spridning
- risker med, och hantering av kemikalier och brandfarliga ämnen
- datorn som hjälpmedel vid behandling och redovisning av ett statistiskt material
- statistikens betydelse för att kunna dra slutsatser vid jämförelse mellan olika populationer
- lägerskolans idé och genomförande.
De studerande skall utveckla:
- omsorg om och respekt för naturen och det levande
- förmåga att reflektera över och diskutera sin egen och andras miljö- och natursyn
- insikter som ger möjlighet till helhetssyn på naturvetenskapen
- förmåga att kunna förbereda, genomföra samt redovisa en undersökning
De studerande ska utveckla förtrogenhet:
- med den naturvetenskapliga undervisningens metodik och didaktik i allmänhet och utomhuspedagogik i synnerhet
- grundskolebarns föreställningar om ekologiska processer
De skall vidare ha valt ämne för och planerat sitt examensarbete.

INNEHÅLL
Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering. Botanisk och zoologisk fysiologi och anatomi i ett evolutionsperspektiv. Artkunskap, fauna och flora.
Skolträdgårdens didaktik. Ekologi, innefattande även vinterekologi, limnologi och marinbiologi.
Natursyn i ett historiskt perspektiv. Utomhuspedagogik och miljödidaktik.
Meteorologi, jordens fysik, astronomi och kosmologi.

Vattnets kemi, inklusive löslighet, jämvikter och pH-begreppet. Oxidation och reduktion.
Beskrivande och analyserande statistik och diagram, normalfördelningen, hypotesprövning.
Lägerskolans metodik och didaktik.
En PM för examensarbetet.

UNDERVISNING
Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök. Studenterna skall ges möjlighet att välja fördjupningsuppgift inom kursens ram. Inom kursen kan lägerskola med skolelever genomföras.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Praktik/lägerskola 1.0poäng
Examensarbete 1.0poäng
Matematik/projekt 1.0poäng
Naturvetenskap/laborationer, kursuppgifter 3.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Andersson, S, Sonesson, S & Vannerberg, N-G (1989). Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X.
Brunn, B & Singer, A (1985). Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 91-34-50328-5.
Campbell, N A (1996). Biology, 4th ed. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-1957-3.
Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9.
Giancoli, D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice Hall. ISBN 0-13-611971-9.
Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7.
Johansson, S (red) (1987). Runt i Naturen del 1. Utbildningsradion. ISBN 91-26-80550-2.
Masterton, W L & Hurley, C N (2001). Chemistry Principles and Reactions. 4th ed. Harcourt College Publishers.
Rudberg (1993). Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 2.
REFERENSLITTERATUR
Friluftsfrämjandet (1995). Utebildning. Naturligtvis! ISBN 91-971862-0-1.
Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7.
Moché, D L (1993). Astronomy: a self teaching guide. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-53001-8.
Sörlin, S (1991). Naturkontraktet. Carlssons Bokf. ISBN 91-7798-44-7-1.


ÖVRIGT
RESURSER: Bi 4p, Fy 1p, Ke 2p, Ma 1p, Praktik/lägerskola 1p, Ex.arb. 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17