Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN031 Natur- och utomhuspedagogik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl, Fp, Gr, Gl / lp 4:2
Valbar kurs /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

SYFTE/MÅL
Studenterna skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig:
- ett ökat intresse för naturen och undervisning i naturen,
- en djupare förståelse av allemansrätten, naturhänsyn och respekt för naturen,
- teoretiska och praktiska kunskaper om utomhuspedagogik,
- erfarenhet av hur friluftsliv kan användas i miljöundervisning,
- kunskaper om apparenta och reella risker vid undervisning och aktiviteter i naturen,
- förmåga att reflektera över sin egen och barns natursyn och dess betydelse för individen, samhället och miljön.

INNEHÅLL
Kursen behandlar utomhuspedagogik ur ett miljödidaktiskt perspektiv. Ett reflekterande och problembaserat arbetssätt tillämpas där IT integreras med utomhusverksamhet. I kursen ingår vildmarksläger med övernattningar i naturen, äventyrsspel, naturstudier, naturlekar m m samt praktiska övningar med skolklasser.

UNDERVISNING
Undervisningen är huvudsakligen problembaserad där övningar och uppgifter examineras i fält. Lektioner varvas med fältövningar och exkursioner. En stor del av undervisningen förläggs utomhus.

EXAMINATION
Examination sker genom genomförande av fältuppgifter och reflektiva rapporter av föltuppgifter. Rapportering sker med hjälp av IT i form av hemsidor.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Kursuppgifter 5.0poäng

LITTERATUR
Brügge B, Glantz M & Sandell K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber. ISBN 91-47-04946-4.
Utdelad seminarielitteratur.


REFERENSLITTERATUR
Ekström, U & Szczepan´ski (1991). Nycklar till Naturen. ISBN 91-21-59338-8.
Fält, L, Källman, S & Sepp, H (1994). Överleva på naturens villkor. ISBN 91-534-0957-4.
Skoglund, G (red) (1995).Utebildning naturligtvis. Friluftsfrämjandet. ISBN 91-971862-0-1.
Szczepanski A & Dahlgren L-O (1997). Utomhuspedagogik, Boklig bildning och sinnlig erfarenhet. Skapande Vetande nr 31. Linköpings Univ. ISBN 91-7871-978-8.


ÖVRIGT
RESURSER: Bi 5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17