|
|
|
|
PÄN030 Gårdsprojektet 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Fl, Fp, Gr 1-7 / Lp 4:2 SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-10-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. SYFTE/MÅL De studerande skall efter kursen tillägnat sig: á kunskaper och färdigheter för att positivt och konkret fostra och utbilda barn i miljöfrågor . fördjupade ämneskunskaper om ekologi och kretslopp som grund för miljömedvetenhet och eget handlande, á insikter om husdjur, odling och människans roll för ett resursbevarande och ekologiskt uthålligt samhälle á ökad förståelse för hur människans förhållande till naturen förändrats genom tiderna INNEHÅLL Praktiskt arbete med husdjur och odling. Husdjurens roll i ett ekologiskt och historiskt perspektiv, Naturens teknik och människan. Natursyn. Hantverksteknik. Earth walk och Storyline. Miljödidaktik. UNDERVISNING Lektioner med praktisk tillämpning varvas med exkursioner och fältstudier i ett projektinriktat och undersökande arbetssätt. I kursen ingår en övernattning utomhus. EXAMINATION Examination sker genom skriftliga och muntliga kursuppgifter, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursuppgifter av skilda slag | 5.0poäng |
LITTERATUR Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-137-7. Folke-Fichtelius, M (1995). Barn och djur. Liber. ISBN 916 340 811. Ryd, L (1995). Kvinnor i väglöst land (valda delar ur). Arena. ISBN 917 843 089.
Alternative literature for foreign students:
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi/Ke 4p, Id 1p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |