|
|
|
|
PÄN027 Projekt Nepal 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / Gl 4-9 / åk 4, lp3 SPRÅK: Engelska/Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. Deltagande i "Projekt Nepal"-förening. SYFTE/MÅL Studenterna skall genom deltagande i kursen uppnå: - personlig utveckling i att ansvara, planera och genomföra ett större projekt i form av deltagande i föreningen "Projekt Nepal", - att möta ett av världens fattigaste utvecklingsländer med dess enorma problem, smältdegel av olika folk och kulturer samt konflikten mellan västerländsk kultur och uråldriga traditioner, - att utifrån nya erfarenheter begrunda och motverka negativa attityder till främmande folkslag, kulturkrockar, rasism, utbildning, mm, - att reflektera och få perspektiv på Sverige och den svenska skolan, kulturen, samhället och naturen och skapa sig en mer holistisk människo- och natursyn, - att skapa sig värdefulla erfarenheter och kontakter från tredje världen för den framtida yrkesrollen. De skall dessutom tillägna sig kunskaper och insikter om: - transkulturalism, kulturmix och antirasism genom studier av de olika folk som lever harmoniskt sida vid sida i Nepal, - hinduism, buddhism, islam, deras ursprung och inverkan på det dagliga livet i Nepal, - centralasiens historiska, politiska och religiösa utveckling, - Himalayas naturformer, deras ursprung, geologiska processer mm, - ekologi i Nepals olika naturtyper från Terrais tropiska regnskog till Himalayas högalpina miljö, - lokala och globala miljöproblem orsakade av kulturkrockar, turism, skogsavverkning och erosion, - utvecklingsproblem i ett land i avsaknad av infrastruktur, med dålig utbildning, fattigdom mm, - skolsystemet i ett utvecklingsland utan resurser, med fri barnuppfostran och diciplinpedagogik. INNEHÅLL Planering och förberedelserna för resan. En 3 veckors vistelse i Nepal. Under skolbesök och trekkingen genomförs en projektstudie enskilt eller i mindre grupp. Projektet ligger som grund för examinationen. Projektet kan göras med valfri inriktning inom utbildningens ämnen. UNDERVISNING Under kursen genomförs en 3 veckors resa till Nepal där en vecka ägnas åt skolbesök i Kathmandu och 2 veckor som en trekking och skolbesök i bergslandskapet kring Annapurna-området. Under resan behandlas olika ämnen i form av diskussioner i fält. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av kursuppgiften. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Reserapport/kursuppgift | 3.0poäng |
Deltagande i projektförening | 2.0poäng |
LITTERATUR För resan och projektet lämplig litteratur som fastställs i samråd med examinator. Internet-resurser.
|
ÖVRIGT Studenterna själva arbetar ihop medel för en 3 veckors resa till Nepal genom att hitta sponsorer, försäljning etc. Inför kursen måste studenten ha deltagit i en "Projekt Nepal"-förening för både ekonomiska och planeringsförberedelser. Föreningen grundas i god tid, gärna i termin 2-3, inför varje planerad kurstillfälle och fortlöper parallellt med utbildningen fram till och med kursen i åk 4. "Projekt Nepal"-föreningen är en ekonomisk reseförening med egna stadgar för hur planering, ekonomisk insamling och ekonomisk fördelning av kostnaderna skall lösas.
RESURSER:
Bi/SO 5p.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |