Institutionen för lärarutbildning

Valbar /
Gl 4-9 / åk 4, lp3

SPRÅK: Engelska/Svenska

Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04.

Grundläggande behörighet. Deltagande i "Projekt Nepal"-förening.

Studenterna skall genom deltagande i kursen uppnå:
- personlig utveckling i att ansvara, planera och genomföra ett större projekt i form av deltagande i föreningen "Projekt Nepal",
- att möta ett av världens fattigaste utvecklingsländer med dess enorma problem, smältdegel av olika folk och kulturer samt konflikten mellan västerländsk kultur och uråldriga traditioner,
- att utifrån nya erfarenheter begrunda och motverka negativa attityder till främmande folkslag, kulturkrockar, rasism, utbildning, mm,
- att reflektera och få perspektiv på Sverige och den svenska skolan, kulturen, samhället och naturen och skapa sig en mer holistisk människo- och natursyn,
- att skapa sig värdefulla erfarenheter och kontakter från tredje världen för den framtida yrkesrollen.
De skall dessutom tillägna sig kunskaper och insikter om:
- transkulturalism, kulturmix och antirasism genom studier av de olika folk som lever harmoniskt sida vid sida i Nepal,
- hinduism, buddhism, islam, deras ursprung och inverkan på det dagliga livet i Nepal,
- centralasiens historiska, politiska och religiösa utveckling,
- Himalayas naturformer, deras ursprung, geologiska processer mm,
- ekologi i Nepals olika naturtyper från Terrais tropiska regnskog till Himalayas högalpina miljö,
- lokala och globala miljöproblem orsakade av kulturkrockar, turism, skogsavverkning och erosion,
- utvecklingsproblem i ett land i avsaknad av infrastruktur, med dålig utbildning, fattigdom mm,
- skolsystemet i ett utvecklingsland utan resurser, med fri barnuppfostran och diciplinpedagogik.

Planering och förberedelserna för resan. En 3 veckors vistelse i Nepal.
Under skolbesök och trekkingen genomförs en projektstudie enskilt eller i mindre grupp.
Projektet ligger som grund för examinationen. Projektet kan göras med valfri inriktning inom utbildningens ämnen.

Under kursen genomförs en 3 veckors resa till Nepal där en vecka ägnas åt skolbesök i Kathmandu och 2 veckor som en trekking och skolbesök i bergslandskapet kring Annapurna-området. Under resan behandlas olika ämnen i form av diskussioner i fält.

Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av kursuppgiften.

Reserapport/kursuppgift 3.0poäng
Deltagande i projektförening 2.0poäng

För resan och projektet lämplig litteratur som fastställs i samråd med examinator. Internet-resurser.

Studenterna själva arbetar ihop medel för en 3 veckors resa till Nepal genom att hitta sponsorer, försäljning etc. Inför kursen måste studenten ha deltagit i en "Projekt Nepal"-förening för både ekonomiska och planeringsförberedelser. Föreningen grundas i god tid, gärna i termin 2-3, inför varje planerad kurstillfälle och fortlöper parallellt med utbildningen fram till och med kursen i åk 4. "Projekt Nepal"-föreningen är en ekonomisk reseförening med egna stadgar för hur planering, ekonomisk insamling och ekonomisk fördelning av kostnaderna skall lösas.

RESURSER: Bi/SO 5p.