Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN017 Aktiv matematik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Matematik/Tillämpad matematik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs / lp 2, 3
/
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna
¥ lösa problem av icke-rutinkaraktär,
¥ redogöra för hur begreppsbildning hos grundskoleelever kan stimuleras med kreativa arbetsmetoder.

INNEHÅLL
Kursen har en didaktisk inriktning med begreppsbildning och problemlösning i fokus. Inom alla områden används konkret material, t.ex. lekar och spel, som stöd för begreppsutveckling. Samverkan med slöjd för tillverkning av egna konstruktioner.
Tal och taluppfattning
De fyra räknesätten, naturliga tal, heltal, decimaltal, bråk, procent
Procedurkunskap och begreppskunskap.
Geometri. Begreppsbildning, laborativa metoder, utomhusmatematik.
Algebra. Grundläggande begrepp, ekvationslösning, tillämpningar.
Problemlösning. Problemlösningsstrategier.
Vardagsmatematik, rekreationsmatematik, bl.a. problem av knep-och-knåp-typ.

UNDERVISNING
Lektioner och gruppövningar.

EXAMINATION
Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Matematik-slöjd/kursuppgift 5.0poäng

LITTERATUR
Kaye, P (1994). Mattelekar. Malmö: Brain Books. ISBN 91-88410-28-5.
Aktuella tidskriftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen.

ÖVRIGT
RESURSER: Ma 4,5p, Slöjd 0,5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17