Institutionen för lärarutbildning

Fl / Åk 3, Lp 1
Gl 4-9 / åk 4, Lp 4
Fp Ske-å / Åk 3, Lp 1

Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2001-11-28.

Att med godkänt resultat ha färdigställt PM inför examensarbetet.

Efter avslutad kurs skall de studerande ha kunskaper om:
á olika forskningsmetoder för att kunna färdigställa syftet och metoden samt den teoretiska bakgrunden till eget examensarbete
á informationssökning
á metoder för statistisk databearbetning.

Vetenskapsteori. Forskningsmetodik, forskningsmetoder och rapportskrivning. Kritisk granskning av vetenskapligt material. Statistisk databearbetning. Informationssökning.

Lärarledd introduktion. Studerandes arbete under handledning. Seminarier. Färdighetsträning enligt vad som anges under rubriken Innehåll.

Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.

Forskningsmetodik 2.0poäng
Examensarbete 3.0poäng

Examensarbeten, Luleåmodellen för lärarutbildningarna. http://www.luth.se/depts/ped/
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 94-44-00417-6.
Egerbladh, T & Tiller, T (1998). Forskning i skolans vardag. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-48911-0.
Forskningsmetodisk litteratur från tidigare kurser.
Litteratur och ett antal vetenskapliga rapporter i anslutning till examensarbetets inriktning.

RESURSER: Examensarb. 3p, Ped 2p.