Institutionen för lärarutbildning

LUPL02 Forskningsinriktat lärande 1 5.0 poäng

Lärande

Arena lärande / Lp 3-4

av Institutionen för lärarutbildning 2001-12-12 att gälla tills vidare.

LUPL01 Baskurs: lärande och kunskap 20.0 poäng

Kursen syftar till att studenterna fortsätter att utveckla ett vetenskapligt och reflekterande förhållningssätt till lärande genom studier av olika pedagogiska teorier samt vetenskapens teori och praktik.

Självständig kunskapsinhämtning och värdering av kunskap utifrån vetenskapliga perspektiv fördjupas från baskursen. Olika perspektiv på lärande studeras.

Vidare ingår: Vetenskapsteori och metod, bibliotekskunskap, informationssökning och kommunikation.

Den studerande deltar i ett av arenans forskningsprojekt och genomför ett grundläggande forskningsmoment. Forskningsmomentets inriktning och omfattning bestäms i samråd med den valda forskargruppen. Studenterna diskuterar och utvärderar sina erfarenheter från den forskningsförlagda verksamheten vid gemensamma arenamöten.

Varje kursmoment planeras med utgångspunkt från ramarna i samråd med studenterna som aktivt deltar i planering, genomförande och utvärdering av sin egen utbildning.

Tonvikten ligger på problemorienterade och projektbaserade arbetsformer. Handledning, övningar, seminarier och föreläsningar förekommer. Stor vikt läggs vid självständighet och eget ansvarstagande i lärandet. Kurslitteraturen bearbetas gemensamt.

Skriftlig och muntlig examination. Forskningsportfolio.

Molander, B (1997). Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner. Utbildning och demokrati. Vol 6, nr 3, s 7-18.
Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Svedberg, L & Zaar, M (red) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber Utbildning.

Ytterligare litteratur bestäms i samråd mellan studenter, lärare och forskarhandledare.

Kursen genomförs på kvartsfart under hela terminen med lektioner och arenamöten förlagda till sen eftermiddags- eller kvällstid.