Ind ekonomi och samhällsvetenskap

C K

I2, Val / Lp IV

Anders Segerstedt Univ lekt

Kursplanen är fastställd 2000-02-23, att gälla fr o m ht 2000.

MAM 041 Matematik eller motsvarande kunskaper

Kursen ska ge kunskap i att utveckla matematiska modeller för komplexa industriella problem samt kunskap om några grundläggande operationsanalytiska tekniker.

Kursen handlar om att utveckla matematiska modeller för komplexa problem som uppstår vid ledning/styrning av system av människor, maskiner, material och/eller pengar inom t.ex. industri, affärsverksamhet, förvaltning och försvar. Syftet med modellerna är att ge stöd till beslutsfattare på olika nivåer. Det kan handla om fastställande av långsiktiga riktlinjer eller dagligt operativt beslutsfattande.
Operationsanalytiska tekniker som behandlas i kursen är: linjärprogrammering, målprogrammering, heltalsprogrammering, dynamisk programmering, icke-linjär programmering och nätverksanalys. Exempel på tillämpningsområden för dessa tekniker är: produktionsplanering, produktmixoptimering, anläggningslokalisering, ruttplanering, blandningsoptimering, investeringsplanering.
Vidare behandlas den historiska utvecklingen, praktisk användbarhet och begränsningar vid användandet av matematisk modellering.

Föreläsningar, övningar, datorövningar samt inlämningsuppgifter.

Inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

Inlämningsuppgifter 2.0poäng
Tentamen 2.0poäng

Meddelas senare.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-23

Policy om kursregistrering och antagning av reserver: Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistrering/första sammankomsten för att bibehålla sin studieplats. Om studenten inte är närvarande vid kursregistrering och inte i förväg meddelat annat så tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen.