Ind ekonomi och samhällsvetenskap

D M

Fristående / vt

Staffan Hansson Prof

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

Godkänt resultat på hela kursen IES638 Historia C.

Målet är att ge fördjupade insikter i vetenskaplig metodik samt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bedömning av vetenskaplig litteratur. Kursen avser vidare att ge en orientering om den inhemska och internationella forskningen inom ämnet historia.

MOMENT 1
Vetenskapteori, 5 p.
Momentet avser att öka förståelsen för konsekvenserna av alternativa vetenskapteoretiska utgångspunkter vid problemformulering och val av undersökningsmetoder.

Kursen behandlar följande perspektiv på det mänskliga vetandet. Argumentationsteori och vetenskapsfilosofi, begreppen vetenskap och vetenskaplighet samt dessa begrepps betydelse inom olika vetenskapsteoretiska idéströmningar. Vidare diskuteras och behandlas vetenskapsteoretiska utgångsunkter vid problemformulering och val av undersökningsmetod samt svårigheter med olika typer av vetenskapliga förklaringar. Varje kursdeltagare ansvarar för och genomför en kritisk granskning av någon större vetenskaplig publikation (licentiatuppsats eller doktoravhandling).

MOMENT 2
Valfri temakurs, 5 p.
Momentet innebär ett självständigt studium av vetenskaplig litteratur.

MOMENT 3
Uppsats, 10 p.
Den studerande skall skriva en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem. Varje studerande skall vidare vara opponent vid ett uppsatsseminarium och aktivt delta i andra seminariemedlemmars arbeten.

Seminarier och i form av handledning.

Muntlig och/eller skriftlig.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Mom.3 - Uppsats och seminarier 10.0poäng
Mom.2 - Valfri temakurs, muntlig/skriftlig tentamen 5.0poäng
Mom.1 - Vetenskapsteori, inlämninsuppgift 3.0poäng
Mom.1 - Vetenskapsteori, seminarier 2.0poäng

MOMENT 1
Almond, Gabriel och Stephen J. Genco, (1997), Clouds, Clocks and the Study of politics. World Politics, nr 29. Sid 489-522.
Andersson Sten., (1979), Positivism kontra hermeneutik. Göteborg. Korpen.
Chalmers Alan, F., (1990), What is this thing called science? Bristol. Open University Press.
Dahlgren, S., och Florin, A., (1996), Fråga det förflutnaa. En introduktion till modern historieforskning. Studentlitteratur.
Eriksson Gunnar, (1991), Den faustiska människan. Natur och kultur.
Föllesdal, Dagfinn, Lars Walle och Jon Elster, (1995), Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi. Stockholm. Thales.
Hanson, Bertil (1994)"Game Theory and the Search for Causation in Political Science", paper. Statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet.
Rorty, Richard, (1981), "Metod, Social Science and Social Hope", Canadian Journal of Philosophy, XI, nr 4 (december 1981). Sid 569-588.

MOMENT 2 och 3
Litteratur väljes i samråd med handledare.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-23