Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES636 Historia A 20.0 poäng

Fristående / ht

Staffan Hansson Prof

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

Allmän behörighet för högskolestudier.

Kursens mål är att ge de studerande kunskap om väsentliga sammanhang genom ett studium av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar. De studerande skall också tillägna sig grundläggande kunskaper i historisk teoribildning och metod.

Mom 1 Global historia före 1500 (5 p)
De grundläggande villkoren för civilisationers uppkomst. En översiktlig behandling av samhälls- och kulturutvecklingen inom de främreorientaliska och asiatiska högkulturerna. De antika kulturerna och det antika kulturarvet. Det feodala samhällssystemet och Europas födelse. Relationerna kyrka- stat.
Här ges även en inledande orientering om historieteori och historievetenskaplig metod.

Mom 2 Global historia efter 1500 (5 p)
De geografiska upptäckterna och deras betydelse. Nationalstaternas och den starka furstemaktens framväxt. De fyra revolutionerna: den vetenskapliga, den andliga (upplysningen), den industriella och den amerikanska. Franska revolutionen och Napoleonkrigen. Nationalismen och dess betydelse för utvecklingen i Europa, Asien, Afrika och Amerika. Revolutioner och revolutionsförsök i Europa. Kolonialväldenas och den moderna imperialismens framväxt. De båda världskrigen. Mellankrigstiden, det kalla krigets utbrott och utvecklingen fram till vår tid.

Mom 3 Valbar fördjupningskurs (5 p)
Den studerande väljer en litteraturkurs i samråd med undervisande lärare. Kursen, som kan vara tematisk men också ha annan uppläggning kan omfatta internationell, svensk eller nordisk historia.

Mom 4 Svensk och nordisk historia (5 p)
I nordisk historia behandlas vikingatiden, ländernas enande och kristnande samt befolknings- och bebyggelsehistoria. Vidare behandlas bl a framväxten av en statsapparat och ett socialt differentierat samhälle. Här behandlas också formandet av nationalstaten, stormaktstidens samhällsutveckling mot bakgrund av de långvariga krigen samt frihetstiden. Översiktligt studium av den politiska, ekonomiska och sociala utvecklingen fram till vår tid. Följande kommer att bl a behandlas: den gustavianska tiden, skandinavismen, Finlands ställning inom det ryska väldet, den svensk-norska unionen, den demografiska utvecklingen under 1800-talet med tonvikten lagd på den demografiska utvecklingens politiska, ekonomiska och sociala konsekvenser. Här behandlas också övergången från stånds- till klassamhälle och folkrörelsernas framväxt liksom den begynnande industrialiseringen. Slutligen behandlas också problem kring det demokratiska genombrottet, minoritetsparlamentarismens tid, framväxten av välfärdsstaten samt utvecklingen efter andra världskriget.

Lektioner och seminarier.

Skriftlig och/eller muntlig.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Tentamen Mom.4 Svensk och nordisk historia 5.0poäng
Mom.3 Valbar fördjupningskurs, skriftlig/muntlig examination 5.0poäng
Tentamen Mom.2 Global historia efter år 1500 5.0poäng
Tentamen Mom.1 Global historia före år 1500 5.0poäng

MOMENT 1
Cameron, Rondo: Världens ekonomiska historia från urtid till nutid. Studentlitteratur, Lund (2001)
Delanty, G., (1997), Europa: idé, identitet, verklighet. Daidalos. 250s.
Florén, A och Ågren H., (1998), Historiska undersökningar. Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt. Studentlitteratur.
Karlsson, I., (1994), Islam och Europa. Wahlström & Widstrand. 200 s.
Mc Kay, J. P., Hill, B. D och Buckler, J., (1996), A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Sid. 1-723.

MOMENT 2
Johansson, A, W., (1997), Den nazistiska utmaningen. Aspekter på andra världskriget. 4:e uppl. Rabén Prisma. 280 s.
Mc Kay, J. P., Hill, B. D och Buckler, J., (1996), A History of World Societies. 4th edition. Houghton Mifflin Company. Sid. 726-1251.
Sörlin, S., och Öckerman, A., (1998), Jorden är en ö; en global miljöhistoria. Natur & Kultur. 235 s.
Uppsatskompendium.

MOMENT 3
Bestäms i samråd med undervisande lärare.

MOMENT 4
Gustafsson, H, (1996), Nordens historia. Studentlitteratur.
Larsson, Hans-Albin m fl, (1999), Boken om Sverige. Forum.
Lundmark, L., (1998), Så länge vi har marken. Samerna och staten under 600 år. Rabén Prisma. 180 s.
Magnusson, L., (1996), Sveriges ekonomiska historia. Tiden.
Tusen svenska kvinnoår. Rabén Prisma. 180 s.
Äventyret Sverige. En ekonomisk och social historia. (1993). Utbildningsradion och Bokförlaget Bra Böcker. Stockholm.

Senast reviderad litteratur: 2001-06-29