Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Geografi

Lärarutbildning / ht

Maj-Lis Selberg Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

Grundläggande behörighet.

Målet är att ge studenterna kunskaper om geografiämnets karaktär och utveckling samt om grundläggande geografisk didaktik. Målet är vidare att ge insikter i sambandet mellan naturlandskapet och människans utnyttjande och påverkan av detsamma samt:
- att ge grundläggande kunskap om naturlandskapets form, bildningssätt och föränderlighet.
- att ge grundläggande kunskap om befolkningsfrågor.
- att ge grundläggande kunskap om bebyggelsefrågor och stadsplanering.
- att ge grundläggande kunskap om näringslivets förutsättningar lokalt, regionalt och globalt.
- att ge grundläggande förmåga att använda kartor och andra geografiska källor.
- att ge grundläggande förmåga att uppfatta ett helhetsperspektiv i relationen mellan människa och landskap.

MOMENT 1. KULTURGEOGRAFI
Introduktion, Befolkningsgeografi, 5.0 poäng
Under momentet introduceras geografiska begrepp och metoder. Härvidlag utgör kartor och karttekniker ett centralt inslag. Momentet behandlar huvudsakligen befolkningsgeografiska frågeställningar och problem på såväl nationell som global nivå.

MOMENT 2. NATURGEOGRAFI
Geologi, 5p.
Momentet ger en översikt av jordens uppbyggnad, endogena och exogena krafter, mineral och bergarter. I momentet ingår obligatoriska exkursioner.

MOMENT 3. VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING 5,0 p.
Förberedelser inför den verksamhetsförlagda delen av undervisningen.
Redovisning muntlig och skriftlig

MOMENT 4. KULTURGEOGRAFI
Stadens och kulturlandskapets geografi, 5p.
Momentet har en samhällsgeografisk inriktning och avser att belysa sambandet människa - miljö utifrån befolkningsgeografiska utgångspunkter. Näringslivets förutsättningar lokalt, regionalt och globalt. Statistik- och kartografiövningar ingår i momentet.
Stadens utveckling, planering och förutsättningar liksom kulturlandskapets förändring utgör centrala teman under detta moment. Stor vikt läggs vid de drivkrafter som formar såväl urbana som rurala landskap.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, laborationer, lektioner, seminarier och gruppövningar. Seminarier och gruppövningar är obligatoriska. I kursen ingår också obligatoriska exkursioner och studiebesök, där viss kostnad kan komma att utgå.

Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Mom.4 Obligatoriska övningar 2.0poäng
Tentamen Mom.4 Stadens och kulturlandskapets geografi 3.0poäng
Mom. 3 Verksamhetsförlagd utbildning, Praktik/Rapport 5.0poäng
Tentamen Mom.2 Naturgeografi, geologi 5.0poäng
Mom.1 Obligatoriska övningar 1.0poäng
Tentamen Mom.1 Introduktion och befolkningsgeografi 4.0poäng

Moment 1
Introduktion och befolkningsgeografi
Barrett, H.R.: Population Geography. Cenceptual Frameworks in Geography. Oliver & Boyd 1992. ISBN 0-05-004507-5.
Befolkningen SNA (1992)
Diercke Weltatlas: Westermanns förlag, senaste upplagan. ELLER
Gleerups stora skolatlas 1996 eller senare.
Sveriges Nationalatlas: Sveriges kartor. 1990 ISBN 91-87760-01-0.
Söderman, I.: Från lertavla till satelitbild. Uppsala 1990.
Tillståndet i världen 2001. Wordwatet Institute. Naturvårdsverkets förlag.
Östman, P.: Geografi som vetenskap. En introduktion. Liber 1986. ISBN 91-38-61471-5.
40-talisternas uttåg. ESO-rapport om 2000-talets befolkningsgeografiska utmaningar.

Moment 2
- (1993). Berg och jord. SNA (Sveriges Nationalatlas).
Gleerups Stora Skolatlas (senaste upplagan) Gleerups Förlag
McKnight,T.( 1999): Physical Geography, A Landscape Appreciation, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 07458. ISBN 0-13-950445-1

Moment3
Ejvegård,R.: Vetenskaplig metod. Senaste upplagan Studentlitteratur.
Valfri litteratur anpassad till rapportskrivning väljes i samråd med handledare.

Moment 4
Stadens och kulturlandskapets geografi
Améen, L.: Stadens gator och kvarter. Stadsmiljöns geografiska grunddrag. Kompendium.
Arell, N.: Kolonisationen av Lappmarken - några näringsgeografiska aspekter. Kompendium.
Diercke Weltatlas: Westermanns förlag, senaste upplagan. ELLER
Gleerups stora skolatlas 1996 eller senare.
Hägerstrand, H.:Krafter som format det svenska kulturlandskapet (Ur Mark och Vatten år 2010 BoDs 1988:35). Kompendium.
Carter, H.: The Study of Urban Geography. Arnold 1997. ISBN 0-470-23524-9.
Raw, M.: Manufacturing Industri. The impact of change. 0-00-326649-4.
Sveriges nationalatlas: Kulturlandskapet och bebyggelsen. 1994. ISBN 91-87760-29-0.

Referenslitteratur:
Moment 2
Loberg, B.: Geologi
Lundqvist, J. mfl.: Sveriges Geologi. Studentlitteratur. Lund
Lundqvist, J.: Geologi. Studentlitteratur. Lund

Moment 4
- Industri och service . SNA . Bra Böcker
- Sverige i Världen . SNA . Bra Böcker
Blomqvist, N. (red) Läsa landskap. En fälthandbok om svenska kulturmiljöer. UR. ISBN 91-26-92022-0.
Larsson, E-L., & Öborn, G. På upptäcksfärd i Kulturlandskapet. Instutionen för tillämpad miljövetenskap. Göteborgs Universitet. ISBN 91-88376-05-2.